Partnerzy serwisu:
Pasażer

Balt Orient Express. Z Warszawy do Sztokholmu pociągiem przez Bałtyk

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Balt Orient Express. Z Warszawy do Sztokholmu pociągiem przez Bałtyk
Fot. PKF
Wszyscy z rozrzewnieniem wspominają Orient Express, który łączył Paryż ze Stambułem, jednak mało kto dziś pamięta, że bezpośrednio po wojnie kursował jego bliski kuzyn, który w rozkładach jazdy był nazywany "Balt Orient Expresem" (w żadnym wypadku nie są to egzotyczne miasta, a że łączył koleją, to oczywiste).

Dziś do Kopenhagi czy Sztokholmu latamy samolotem lub płyniemy promem, a w 1948 roku mogliśmy pojechać (popłynąć) pociągiem. Dziś wydaje się to niemożliwe, ale w odradzającej się z wojennej pożogi Europie, która nie miała rozwiniętej siatki transportu lotniczego, kolej była rodzajem lotniczej komunikacji zastępczej.

Z Warszawy do Sztokholmu i Kopenhagi

Pociąg „Balt Orient Express” nr 34/1808 wyjeżdżał w 1948 roku z Warszawy Głównej o godzinie 21:10, z Poznania Głównego o 4:08, o godzinie 8:18 skład meldował się w Dąbiu Szczecińskim (dziś Szczecin Dąbie), skąd po dwudziestu minutach odjeżdżał do stacji Odra Port (dziś Świnoujście Port). Po przyjeździe o 10:50 i załadowaniu na statek o godzinie 13:25 skład płynął do Trelleborga, w którym meldował się o godzinie 20:15 i już o 21:10 po ponownym sformowaniu składu kontynuował trasę do Malmö, gdzie przybywał o 21:37. Do stacji docelowej w Sztokholmie pociąg dojeżdżał o 7:50 rano. W wybrane dni skład prowadził wagony do Kopenhagi.

Z Pragi do Oslo, z Warszawy do Rzymu

Podobnie jak znany wszystkim Orient Express i Balt Orient miał swoje odnogi. Jedna z nich prowadziła do Pragi stąd obecność w jego składzie wagonu bezpośredniego Praha Vilsonovo - Oslo. Choć wydawać by się mogło, że już ciekawiej być nie może, dodajmy, że ze Sztokholmu, poza Warszawą, mogliśmy dojechać do Belgradu, a na stacji Odra Port dołączano wagony do Bukaresztu, Sofii i Wiednia. Oczywiście nie mogło zabraknąć wagonów jadących w Balcie także z Gdyni. Z tej stacji wagony kierowano do Triestu. Poza relacjami z portów w Boguminie do składu Balt Orient Expresu doczepiano wagony z Warszawy do Rzymu. Po przyjeździe do Sofii podróżni jadący składem z Polski i Szwecji mogli przesiąść się na Orient Express jadący z Paryża do Stambułu. Oba składy nie wymieniały się wagonami, ale były ze sobą ściśle skomunikowane.

Tysiące kilometrów

Wagony pokonywały ogromne dystanse. Te z Gdyni do Triestu 2296 km, z Warszawy do Sztokholmu 1391 km, z Pragi do Oslo 1765. Do Bogumina przez Polskę pociąg jechał od Poznania przez Wrocław, Racibórz i Chałupki. Z biegiem lat ranga pociągu spadała, podobnie jak relacji, które obsługiwał. Już w latach sześćdziesiątych nie można znaleźć połączeń na kartach archiwalnych rozkładów jazdy. Dziś o podobnych relacjach możemy jedynie pomarzyć, a jeszcze niespełna osiemdziesiąt lat temu były one normalnym środkiem komunikacji jak dziś samoloty, które obsługują te relacje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Czwarty przetarg na naprawy okresowe EP08 zakończył się fiaskiem

Tabor i technika

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Czwarty przetarg na naprawy okresowe EP08 zakończył się fiaskiem

Tabor i technika

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5