Wojciech Balczun, były prezes PKP Cargo, oficjalnie rozpoczyna pracę w Ukraińskich Kolejach. W kwietniu wygrał konkurs na prezesa tego przedsiębiorstwa. Dzisiaj został oficjalnie zaprezentowany kadrze kierowniczej.
– Pracowaliśmy niestrudzenie, żeby zobaczyć ten dzień. Jest mi niezmiernie miło, że mogłem przedstawić pana Balczuna kierownictwu Ukraińskich Kolei. Władze państwowe mają niezbędną wolę do zmian – komentuje Wołodymyr Omeljan, minister infrastruktury Ukrainy.
Balczun, wyłoniony w konkursie, okazał się najlepszym kandydatem na prezesa Kolei Ukraińskich. Dla komisji nie bez znaczenia było to, że Balczun przez 5 lat z powodzeniem prowadził PKP Cargo (od stycznia 2008 do stycznia 2013) i ma doświadczenie biznesowe związane z pracą w bankach (m.in w PKO BP). Ukraińskie media podkreślają, że Balczun, gdy kierował PKP Cargo, doprowadził do wyprowadzenia przewoźnika na prostą, przeprowadził restrukturyzację i sprawił, że spółka mogła pochwalić się dodatnim wynikiem ekonomicznym. Wprowadził ją też na giełdę. Uwadze mediów nie uszła też muzyczna kariera nowego prezesa. Powstał nawet
rap o Balczunie. Ukraiński zespół Pluszowy Brooklyn zaproponował, by w rewanżu PKP przyjęły na prezesa ukraińskiego piosenkarza Pawło Zibrowa.
– Bardzo pozytywnie oceniam okres działalności Wojciech Balczuna w PKP Cargo i przejście z sukcesem, bezkonfliktową droga procesu restrukturyzacji. O wiele większym wyzwaniem są Koleje Ukraińskie, których stan jest katastrofalny – komentuje Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
UŻ, czyli Ukrzaliznycia, jest monopolistą w przewozach pasażerskich na Ukrainie i największym graczem na rynku towarowym. Szacuje się, że przewozi na Ukrainie 60% ładunków i odpowiada za przewóz 38% ogółu pasażerów w ruchu lądowym. Długość linii kolejowych w eksploatacji wynosi 21,6 tys. km. Firma zatrudnia aż 300 tys. osób. Właścicielem UŻ w całości jest państwo. Niektóre szacunki dotyczące łącznej sumy zadłużenia przedsiębiorstwa wynoszą równowartość ponad pięciu miliardów złotych. Powszechnie wiadomo, że UŻ jest firmą dość mocno skorumpowaną, z przerostem zatrudnienia i bardzo starym taborem.
Z Wojciech Balczunem o jego pracy w PKP Cargo i karierze rockowego muzyka rozmawialiśmy w listopadzie 2014 roku. Rozmowę można przeczytać
TUTAJ i
TUTAJ.