Koleje Azerbejdżańskie chcą zamówić lokomotywy elektryczne. Większość z nich posłuży do prowadzenia pociągów towarowych, a kilkanaście - do obsługi połączeń pasażerskich.
Koleje Azerbejdżańskie ogłosiły właśnie przetarg na nadzór techniczny i usługi wsparcia technicznego, w ramach przygotowań do ogłoszenia przetargu na zakup 62 lokomotyw elektrycznych, które będą obsługiwały linię kolejową Baku - Bejuk - Kesik. Zanim jednak nowe lokomotywy wyjadą na tory, musi zakończyć się proces wartej 450 mln euro modernizacji linii. Pieniądze na remont trasy wyłożył Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. W ramach projektu zostanie zmienione zasilanie linii - z 3 kV prądu stałego do 25 kV prądu zmiennego.
Remontowana linia jest magistralą kolejową, której przepustowość w ostatnich latach znacznie się zmniejszyła. Dzięki jej modernizacji uda się podnieść prędkoć z 60 km/h do 100 km/h. To pozwoli na zwiększenie liczby pociągów towarowych z 20 do 60 na dobę, a pasażerskich - z 8 na 16.
Zamówienie obejmuje dostawę 50 lokomotyw do obsługi połączeń towarowych oraz 12 do prowadzenia pociągów pasażerskich. Podmioty zainteresowane przetargiem na nadzór techniczny i usługi wsparcia technicznego mogą składać swoje oferty do 1 sierpnia.
To jednak nie jedyne inwestycje taborowe w Azerbejdżanie. W maju tego roku Alstom poinformował, że dostarczy Kolejom Azerbejdżańskim 50 lokomotyw towarowych typu KZ8A. Nieco później firma Stadler potwierdziła, że ma wyprodukować dla Azerbejdżanu 30 wagonów pasażerskich, które będą wyposażone w system zmiany rozstawu kół. Wagony będą kursowały w relacji Baku - Stambuł.