Urząd Transportu Kolejowego opublikował dziś trzy decyzje, przyznające dostęp czeskiemu RegioJetowi do kolejnych tras. W każdej chodzi o połączenia międzynarodowe z Warszawy do Austrii.
To kolejne z wniosków, które RegioJet złożył w czerwcu tego roku. Pierwszy z nich został rozpatrzony już wcześniej – przewoźnik
otrzymał zgodę na połączenia Przemyśl - Wiedeń. Żaden z wniosków, dla których dziś opublikowano decyzje nie został oprotestowany przez PKP Intercity, które tym razem zrezygnowało z próśb o badanie równowagi ekonomicznej swoich połączeń po wprowadzeniu konkurencji. W przypadku wszystkich wniosków RegioJet zakłada używanie od 6 do 10 wagonów oraz lokomotyw Siemens Vectron lub Bombardier Traxx.
Trzy razy w tygodniu na narty do AustriiW pierwszej decyzji RegioJet otrzymał dostęp do torów na trasie Warszawa Wschodnia – Brenner-Brennero / Landeck-Zams (Austria), na okres już od grudnia tego roku do grudnia 2026 roku. Chodzi o przewozy okresowe, od pierwszej połowy grudnia do drugiej połowy kwietnia, trzy razy w tygodniu. Wyjazdy z Warszawy następowałyby we wtorki, piątki i niedziele, a powroty w środy, soboty i poniedziałki.
Nocne połączenie ma ruszyć z Warszawy Wschodniej o 20:00 i przez Warszawę Centralną i Zachodnią oraz Zawiercie, Sosnowiec, Katowice, Tychy i Rybnik przybyć od Ostrawy po północy. W Wiedniu można będzie wysiąść o 3:32, ale prawdziwym celem są oczywiście kurorty narciarskie. Brenner tuż za granicą z Włochami pociąg ma osiągnąć 0 11:10, choć jak tłumaczył Radim Jancura, pociąg raczej zakończy bieg w Austrii. Powroty zaplanowano na 16:59 z Brenner i 21:28 z Salzburga, choć i wyjazd o 00:34 z Wiednia może być atrakcyjny przy przyjeździe do Warszawy o 07:55. Niestety, na polskim odcinku pociąg nie będzie dostępny w komunikacji krajowej.
Codzienne, dzienne połączenie do WiedniaDruga zgoda dotyczy połączeń na trasie Warszawa Wschodnia – Wiedeń Hbf. od grudnia 2022 r. do grudnia 2027 r. To bardzo ciekawe przewozy, bo mają być wykonywane codziennie, przez cały roczny rozkład jazdy a w decyzji nie widać ograniczeń względem wsiadania i wysiadania na stacjach krajowych. To oznacza pierwszy pełny dostęp przewoźnika do trasy Warszawa – Katowice. Wyjazd z Warszawy Wschodniej zaplanowano na godz. 10:00 (12:45 w Katowicach, 17:16 w Wiedniu) z postojami na stacjach Zawiercie, Sosnowiec, Katowice, Tychy i Rybnik. Powrót z Wiednia o 10:40 umożliwia dotarcie do Katowic o 15:08, a do Warszawy o 17:55.
Nocą do Wiednia oraz PragiTrzecia zgoda dotyczy połączeń z Warszawy do Wiednia i Pragi i to nie przez Centralną Magistralę Kolejową, a przez "Wiedenkę". Oznacza to dodatkowe zatrzymania w Koluszkach, Piotrkowie Trybunalskim oraz Częstochowie. To połączenie również ma odbywać się codziennie przez cały rok, a na wsiadanie i wysiadanie pasażerów w Polsce nie nałożono ograniczeń. Wyjazd z Warszawy Wschodniej o 20:54 umożliwić ma dotarcie do Katowic 18 minut po północy i o 01:46 do Bogumina. Przyjazd do Pragi na 6:10 lub do Wiednia na 7 rano może być ciekawą ofertą zarówno dla turystów, jak i biznesu. To połączenie również może wystartować najwcześniej od grudnia 2022 roku.
O rozwoju połączeń w Polce
opowiadał niedawno "Rynkowi Kolejowemu" właściciel RegioJet Radim Jancura. Jako pierwsze, latem 2022 mają ruszyć pociągi z
Warszawy do Brukseli i Amsterdamu oraz z Katowic do Chorwacji. Startu połączeń do Austrii należy się raczej spodziewać raczej za dwa lata.