Az pięć podmiotów zgłosiło się do przetargu na wykonanie naprawy okresowej P5 wagonów Z1 (Z1A/Z1B/ Z1B PRM) PKP Intercity. Wbrew niektórym doniesieniom, wagony nie będą modernizowane.
W 2019 PKP Intercity rozpisało przetarg na naprawę poziomu P5 z unowocześnieniem 40 wagonów Z1. Miał się w nich pojawić m.in. nowoczesny system informacji dla pasażerów, ale ostatecznie do przetargu
nie stanęła żadna firma i trzeba było unieważnić postępowanie.
Powtórkę ogłoszono w maju ubiegłego roku, ale ze zmienionymi założeniami. Przedmiotem obecnego zamówienia jest wykonanie naprawy okresowej P5 z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych (bez modernizacji) oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania.
Zamówienie podzielono na trzy części. Pierwsza to 8 wagonów osobowych typu Z1A (budżet na zadanie: 34 587 600,00 zł brutto, druga to 26 wagonów typu Z1B: (budżet 115 607 700,00 zł brutto, a trzecia 6 wagonów typu Z1B PRM (przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych) (budżet: 26 678 700,00 zł brutto). 26 marca, po prawie 10 miesiącach od ogłoszenia, udało się otworzyć oferty. Zgłosiło się aż pięć podmiotów.
H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, Konsorcjum Mag-Train i Pozbud oraz ZNTK Miński w konsorcjum z Pesą złożyły oferty na wszystkie trzy części zamówienia. MR Train złożył ofertę na część 1 i 3 a Newag - tylko na część 2. Prezentują się następująco:
FPS:
- część 1: 47.6 mln zł, 60 dni na naprawę wagonu, 37 miesięcy gwarancji
- część 2: 143,6 mln zł, 60 dni, 37 mies.
- część 3: 34 mln zł, 60 dni, 37 mies.
Mag-Train - Pozbud:- część 1: 41,5 mln zł, 70 dni, 39 mies.
- część 2: 132,6 mln zł,70 dni, 39 mies.
- część 3: 33,9 mln zł,70 dni, 39 mies.
ZNTK Mińsk Mazowiecki - Pesa:- część 1: 54 mln zł, 70 dni, 36 mies.
- część 2: 152,7 mln zł, 70 dni, 36 mies.
- część 3: 43 mln zł, 70 dni, 36 mies.
MR Train- część 1: 38,6 mln zł, 60 dni, 48 mies.
- część 3: 31 mln zł, 65 dni, 44 mies.
Newag - część 2: 157,6 mln zł, 70 dni, 36 mies.
Te oferty czynią faworytów przetargu z nowych podmiotów na rynku - MR Train (spółka o takiej nazwie została zarejestrowana w Bydgoszczy zaledwie miesiąc temu) oraz Mag-Train (spółka złożyła już oferty
w dwóch innych przetargach PKP IC).