PKP Polskie Linie Kolejowe wykonały pierwszy krok ku rozstrzygnięciu prowadzonego od września 2015 roku postępowania na wdrożenie systemu ERTMS na 13,6 tys. km linii kolejowych. Chętnych do wzięcia udziału w przetargu jest 18 podmiotów.
We wrześniu 2015 roku PKP PLK
ogłosiły postępowanie przetargowe o kilkumiliardowej wartości na budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na ponad 13 600 km zarządzanych linii. Przetarg został ogłoszony w ramach tzw. wielkiej ofensywy inwestycji kolejowych. PKP PLK
podkreślała otwarcie postępowania na firmy spoza Europy, w tym z Chin. Jednak podobnie jak pozostałe postępowania z tzw. WOIK, duży i bardzo skomplikowany
przetarg utknął.
Teraz zarządca infrastruktury przeszedł w końcu do próby rozstrzygnięcia pierwszego etapu, czyli wybrania firm które zaprosi do składania ofert. Dziś, po kilku odwołaniach wykonawców zakończono przyjmowanie wniosków; wpłynęło ich aż osiemnaście. Na część pierwszą zamówienia zgłosiły się: Nokia w konsorcjum ze spółkami SPC-1, SPC-2 i SPC-3, Thales wspólnie z Huawei i Radomor, China Railway International ze Smart City Telekom, konsorcjum ZUE i KZA Katowice, konsorcjum Beijing National Railway Research&Design Institute of Signal and Communication Group razem z Pai Res oraz Netia w konsorcjum z MCSI.
Na drugą część zamówienia zgłosiło się konsorcjum Electronic Control System z Thalesem i Huawei, konsorcjum TP Teltech i Inegrated Solutions, konsorcjum Longside Investments razem z Alcatel-Lucent, ATEM-Polska, konsorcjum Kapsch i Porr, konsorcjum Fonbudu ze spółkami z Polski, Korei i Ukrainy, konsorcjum Asseco, HFC i Dimension Data Polska, konsorcjum spółek COMP i ALMA, a samodzielnie: firma Wasko z Gliwic oraz T-Mobile Polska. Jako jedyna na obie części postępowania zgłosiła się firma IDS-Bud.
– Teraz komisja przetargowa będzie oceniała wnioski pod kątem spełnienia warunków postępowania. Do drugiego etapu zostaną zaproszeni wykonawcy, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu oraz uzyskają największą ilość punktów. W II etapie zakwalifikowani wykonawcy są zapraszani do złożenia oferty, spośród których jest wybierana oferta najkorzystniejsza – informuje rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
W grudniu PKP PLK
ogłosiły postępowanie na dialog w sprawie nowego studium wdrożenia ERTMS/GSM-R na polskich torach. – Studium będzie obejmowało aktualizację dotychczas przygotowanej dokumentacji, w związku z koniecznością jej dostosowania do obecnych wymagań w zakresie dokumentacji przedprojektowej stawianych projektom planowanym do współfinansowania ze środków UE –
poinformowało "RK" biuro rzecznika PKP PLK, dodając, że harmonogram realizacji projektu to wciąż lata 2017-2022.
GSM-R, czyli dedykowany dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej, jest jednym z dwóch kluczowych elementów Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym ERTMS. Bazując na standardzie telefonii komórkowej GSM, został udoskonalony i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów, zapewniając wymagany poziom jakości świadczonych serwisów i bezpieczeństwa. System zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną oraz jest medium transmisyjnym dla systemu ETCS – Europejskiego Systemu Sterowania Jazdą Pociągu.