Na palcach jednej ręki można policzyć tegoroczne otwarcia ofert na prace zlecane przez PLK, w których wykonawcy zmieścili się w budżecie. Kolejnym przykładem jest rewitalizacja linii 285, gdzie kosztorys zdecydowanie przekroczyło wszystkich dziewięciu wykonawców.
W marcu PKP PLK
ogłosiła przetarg na rewitalizację linii 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój w trybie „zaprojektuj i buduj”. To jedna z bardziej malowniczych linii górskich w Polsce. Inwestycja ma być sfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020, a pociągi mają tu wrócić w 2021 roku.
Przed tygodniem otwarto oferty na wykonanie prac. Zgłosiło się dziewięciu wykonawców, ale żaden nawet nie zbliżył się do opiewającego na 110 mln złotych brutto budżetu. Najtańszy był Dolkom, który proponuje 135,3 mln złotych brutto.
Wszystkie oferty przewidują realizację prac do końca grudnia 2020 roku, a pierwszego etapu do 20 listopada 2018 roku. Oprócz Dolkomu złożyły je konsorcja: ETF i Eurovia, Roverpol i Rover Alcisa, Track Tec i Infrakol, Rubau i Copasa, Schweerbau, Intop i SBM oraz firmy: Infra Silesia, Trakcja PRKiI i Strabag. Wszystkie te oferty przekraczają 150 mln złotych.
Przekraczanie ofert w przetargach PKP PLK przez wszystkich wykonawców jest w tym roku regułą. Tylko w tym miesiącu było tak w
przetargu na rewitalizację linii 221 oraz
elektryfikację połączenia Rzeszów – Tarnobrzeg.