PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy z wykonawcami za ponad 73 mln zł netto na modernizację peronów na 13 stacjach i przystankach między Tarnowem a Muszyną i Krynicą.
Jak informują PLK, w województwie małopolskim, w ramach programu przystankowego, zmodernizowane zostaną perony na stacjach kolejowych oraz przystanki: Tuchów, Stary Sącz, Barcice, Rytro, Młodów, Łomnica-Zdrój, Wierchomla Wielka, Zubrzyk, Żegiestów-Zdrój, Milik, Andrzejówka, Muszyna - na linii kolejowej nr 96 Tarnów – Leluchów oraz przystanek Muszyna Zdrój - na lk. nr 105 Muszyna – Krynica.
Od grudnia 2023 r. funkcjonują już dwa dodatkowe przystanki zrealizowane w ramach programu: Nowy Sącz Dąbrówka i Nowy Sącz Gorzków, które zapewniły mieszkańcom lepszy dostęp do kolei.
Umowy za ponad 56,6 mln zł, na realizację 9 zadań na linii kolejowej nr 96 Tarnów – Muszyna, podpisano z Przedsiębiorstwem Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. Kontrakty na prace za nieco ponad 12,3 mln zł, obejmujące 3 przystanki na linii nr 96 – zawarto z Firmą Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o.
Przystanek Muszyna Zdrój, na linii nr 105 Muszyna – Krynica jest w zakresie umowy za prawie 4,3 mln zł, którą zrealizuje Biuro Doradztwa Technicznego i Nadzoru Inwestorskiego „DIAGMOST” Grzegorz Kędzierski.
W ramach podpisanych umów, w miejscu zburzonych, wybudowane zostaną nowe perony w standardzie, zapewniającym lepszy komfort i dostępność do kolei wszystkich podróżnych. Przebudowane obiekty wyposażone będą w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz odpowiednie oznakowanie.
Dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się zostaną wybudowane pochylnie. Przewidziano także ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących. Przy dojściach do peronów ustawione będą stojaki na rowery - podsumowuje inwestor.
Inwestycje PLK SA, dotyczące przystanków na linii nr 96 Tarnów – Leluchów oraz na linii nr 105 Muszyna Krynica, realizowane są w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Zakończenie prac planowane jest w 2025 r.
Warto przypomnieć, że linia do Krynicy i Muszyny
jest od wielu lat remontowana krótkimi fragmentami; podczas remontów jednotorowa linia jest zamykana, a pasażerowie muszą się przesiadać do komunikacji zastępczej. Wykonanie kolejnych, nie uwzględnionych wcześniej prac będzie powodowało kolejne utrudnienia w podróżach.