Spółka przewozowa BLS zamówiła 52 pojazdy typu Flirt najnowszej, trzeciej generacji, zastępując nimi pociągi starszych typów. Zakup pojazdów jest związany z planowaną rozbudową połączeń regionalnych o Berno.
Przewodniczący rady nadzorczej firmy Stadler Peter Spuhler i CEO spółki BLS Bernard Guillelmon 15 stycznia podpisali umowę na dostawę 52 pociągów typu Flirt najnowszej generacji. Władze federalne Szwajcarii, kantony i rada nadzorcza BLS przydzieliły środki na zakup pojazdów. Peter Spuhler nie ukrywał zadowolenia, że po
piętrowym zespole trakcyjnym MUTZ Stadler wyprodukuje dla BLS także pociągi Flirt najnowszej generacji.
Nowe pojazdy będą się charakteryzować szczególnie lekką konstrukcją zapewniającą wysoką efektywność energetyczną i najwyższy komfort i bezpieczeństwo podróżnym. – Oferta firmy Stadler dotycząca największego zakupu pociągów w historii spółki BLS przekonała nas. Cieszymy się, że będziemy mogli wspólnie opracować nowe pociągi, a w przyszłości zaoferować naszym pasażerom jeszcze bardziej komfortową i niezawodną podróż – powiedział CEO spółki BLS Bernard Guillelmon podczas podpisywania umowy.
BLS zapewnia sobie możliwość skorzystania z opcji, aby zapewnić jednolitą flotę
Nowe pociągi zastąpią pojazdy trzech starszych typów i pozwolą ujednolicić flotę BSL. To znacznie uprości eksploatację, planowanie obiegów i utrzymanie pociągów. Spółka będzie mogła także zrealizować planowaną rozbudowę połączeń regionalnych w kantonie Berno. Zamówienie przewidujące opcję zakupu kolejnych pociągów tego samego typu zapewni przewoźnikowi jednolitą flotę także w planowaniu połączeń w dłuższej perspektywie czasowej.
Klienci będą współtworzyć nowe pociągi
W połowie 2018 roku Stadler udostępni w swoim zakładzie w Bussnang wykonany w skali 1:1 model pociągu – tzw. makietę. Na jej podstawie BLS i Stadler skonkretyzują ostateczne wyposażenie nowych pociągów, np. w obszarze strefy wejścia do pojazdu, rodzaj siedzeń czy wielkość stolików. Spółka BSL włączy w ten proces także przedstawicieli organizacji Pro Bahn, pasażerów i organizacje osób niepełnosprawnych. W ten sposób będą mogły zostać uwzględnione oczekiwania różnych grup pasażerów.
Budowa pierwszego pojazdu rozpocznie się na początku 2019 roku, a w połowie roku zaplanowane są jego testy. Spółka BLS będzie sukcesywnie włączała nowe pociągi do eksploatacji w latach 2021–2025.
Nowe pociągi będą miały długość 105 metrów. Pociągi dla szybkiej kolei miejskiej (28 jednostek) i ruchu RegioExpress (24 jednostki) będę technicznie identyczne. Oba pojazdy będą posiadały niskopodłogowe, obszerne strefy wejścia z miejscami stojącymi, duże okna, półki na bagaże, gniazdka elektryczne w 1. i 2. klasie oraz urządzenia zapewniające dobry zasięg sieci komórkowych. Pociągi dla RegioExpress będą dodatkowo wyposażone w strefę gastronomiczną.