W spotkaniu uczestniczyli także Andrzej Raszeja, dyrektor handlowy, członek zarządu Axtone, Lothar Güntze, business development director w Axtone Bahntechnik GmbH oraz Rafał Sochacki, pracownik działu marketingu firmy.
Axtone to firma oferująca systemy amortyzujące do wszystkich typów pojazdów szynowych, zderzaki do wagonów, pasażerskich i lokomotyw, aparaty pociągowe, sprzęty śrubowe i haki, jak również systemy CRASH o zwiększonej zdolności pochłaniania energii, systemy sterowania ruchem na górkach rozrządowych i systemy zderzeniowe dla tramwajów. Axtone jeszcze niedawno nosił nazwę Kamax (w skład Grupy wchodzi także Axtone Bahntechnik, które przedtem nazywało się Keystone Bahntechnik). - Zmiana nazwy ma pokazywać jedność na rynku, jak również integrować nas wewnętrznie. Pracownicy nie będą już mówić: my jesteśmy z Kamaxu, a wy z Keystone\'a - powiedział prezes Kowalczyk.

Dla dalszego rozwoju firmy priorytetowe rynki to Rosja, Chiny i Indie. W tym ostatnim kraju Axtone pragnie odgrywać wiodącą rolę w modernizacji 30 tys. wagonów pasażerskich. W naszym regionie szczególnie ważna jest Ukraina - jest tam kilka fabryk wagonów, z którymi Axtone współpracuje. Jednak 90% ich produkcji przeznaczana jest na rynek rosyjski. - Aby powiedzieć więcej o naszej przyszłości na rynku ukraińskim, musimy poczekać na uspokojenie sytuacji politycznej. Myślę, że nastąpi to w 2008 roku - powiedział Kowalczyk. Ważnym rynkiem jest również Rumunia.
- Marzy nam się stworzenie centrum naukowo-badawczego z prawdziwego zdarzenia. Być może uda nam się pozyskać na to fundusze z Unii Europejskiej - zaznaczył prezes Kowalczyk. W zeszłym tygodniu przeprowadzono testy, podczas których lokomotywa najeżdżała z prędkością 30 km/h na betonowy blok. Było to badanie technologii CRASH. Zderzaki się sprawdziły.
Prezes Kowalczyk, jak również zarząd, nie wykluczają przekształcenia w przyszłości Axtone w spółkę akcyjną. - Nie ma jakiegoś szalonego parcia na giełdę. Na razie staramy się doprowadzić do poprawy naszych wyników finansowych, a później zobaczymy - stwierdził Marcin Kowalczyk.
Na koniec prezes Axtone zaprezentował jeden ze sztandarowych produktów firmy - Kamaxil. To innowacyjny materiał stosowany w amortyzatorach produkowanych przez Axtone. Jest to elastomer przepływalny, którego skład został opracowany i opatentowany przez Grupę. Kamaxil jest substancją o dużej lepkości, która w warunkach statycznych zachowuje się jak substancja plastyczna, natomiast w warunkach obciążeń dynamicznych charakteryzuje się wysokim modułem sprężystości. Kamaxil cechuje się znakomitymi zdolnościami przejmowania i rozpraszania energii mechanicznej, tłumienia drgań, uderzeń i innych obciążeń mechanicznych.
* Prezes Axtone, Marcin Kowalczyk i próbka elastomeru przepływalnego - Kamaxilu (fot. RK).