Alstom zaprezentował w zakładzie w Belfort pierwszy człon nowego pociągu Avelia Horizon (TGV M).
Zaprezentowano skrajny człon, stanowiący głowicę napędową nowego TGV M z platformy Avelia Horizon Alstomu.
SNCF zamówiło w 2018 roku 100 takich pociągów. Wartość całego kontraktu wynosi 2,7 mld euro. W tej kwocie zawiera się 170 mln euro na utrzymanie i ewentualne doposażenie pociągów.
Producent podkreśla współpracę z zamawiającym SNCF Mobilités przy projektowaniu nowego pociągu. Kompaktowa, uproszczona budowa składu ma przynieść mniejsze koszty budowy i utrzymania, przy jednoczesnym podniesieniu pojemności aż o 20%. Rekuperacja energii, eco-driving i bardziej aerodynamiczny kształt mają pozwolić na zmniejszenie zużycia energii o jedną piątą.
Avelia Horizon będzie wyposażona w dwie innowacyjne, krótsze głowice (wagony) napędowe, łączące wysoką wydajność i kompaktowość,
przetestowane już podczas realizacji projektu Avelia Liberty dla Amtraku. Piętrowe wagony pasażerskie pociągu oparte są na wózkach Jacobsa. Modułowa konstrukcja ma pozwolić na zestawienie liczby członów (7,8 lub 9) w zależności od potrzeb, a nawet rekonfigurację przestrzeni – np. pierwszej klasy na drugą czy miejsc siedzących – na bagażowe lub rowerowe.
Pierwsze pociągi z nowej platformy mają pojechać z pasażerami na początku 2024 roku (
pierwotnie informowano o 2023 roku). Dostawy całej serii mają zakończyć się 10 lat później. Pociągi pojawią się w klasycznej ofercie TGV oraz
taniej marce Ouigo W tym czasie wycofywane będą starsze pociągi z siatki TGV.