fot. Piotr Hamarnik/PKP PLKBudowa nowego układu torowego w rejonie ul. Zakopiańskiej i Podhalańskiej w Rabce-Zdroju, 10.01.2024
Postępują prace na początkowym odcinku przebudowywanej linii kolejowej nr 104. Jej krótki fragment, który był czynny w ruchu pasażerskim, pozostanie zamknięty jeszcze przez półtora roku. Na razie rozebrane zostało stare torowisko.
Mające sporą rolę w obsłudze trasy z Krakowa do Zakopanego Polregio ogłosiło niedawno przetarg na obsługę autobusowej komunikacji zastępczej. Jedna z linii, na których mają kursować pojazdy wyłonionego w postępowaniu przewoźnika, biegnie z Chabówki do Rabki-Zdroju. Kontrakt ma obowiązywać od marca do czerwca tego roku, ale utrudnienia dla podróżujących do popularnego kurortu potrwają znacznie dłużej.
Jedna z najważniejszych inwestycji w południowej Polsce
Toczy się bowiem modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, która ma pełnić znaczącą rolę w obsłudze południowej części województwa małopolskiego po otwarciu projektowanej trasy opisywanej najczęściej jako Podłęże – Piekiełko. – Obecnie wykonawcy działają na trzech odcinkach: Chabówka – Rabka-Zaryte, Rabka-Zaryte – Mszana Dolna i Klęczany – Nowy Sącz – mówi Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Wykonawcy pracują przy przebudowie sieci podziemnych i budowie nowych obiektów inżynierskich – relacjonuje nasz rozmówca. Ciężkie maszyny wzmacniają grunt przy linii kolejowej, a w rejonie mostów i wiaduktów powstają nowe przyczółki. Budowane są także przejścia podziemne i ściany oporowe.
Jeszcze półtora roku utrudnień
O ile co do zasady trasa z Chabówki do Nowego Sącza pozostawała niewykorzystana w ruchu regularnym, pociągi elektryczne zestawione z jednostek wjeżdżały kieszeniowo do stacji Rabka-Zdrój, by obsłużyć malowniczą miejscowość położoną u stóp Gorców. – W Rabce nie ma już dotychczasowej infrastruktury kolejowej, budowana jest nowa – opisuje przedstawiciel PLK. Pasażerowie muszą więc liczyć się z utrudnieniami.
– Zakończenie prac na odcinku Chabówka – Rabka-Zaryte to połowa 2025 r. – zapowiada Piotr Hamarnik. Najprawdopodobniej autobusy będą zastępować pociągi regionalne jeszcze przez ok. półtora roku. Rolę wykonawcy w przypadku przebudowy tego fragmentu linii nr 104 pełni Budimex.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.