Producent pojazdów szynowych Siemens poinformował dziś o otrzymaniu od Kolei Austriackich ÖBB zamówienia na kolejne dziewięć zestawów wagonowych systemu push–pull RailJet.
Dokładnie przed dwoma laty Siemens dostarczył ostatni z 51 zamówionych przez Koleje Austriackie (ÖBB) pociągów Railjet. Jednolite zestawy wagonowe push–pull (z kabiną sterowniczą, która eliminuje konieczność oblotu lokomotywy na początek składu) są przystosowane do maksymalnej prędkości 230 km/godz. Są uprawnione do jej osiągania w drodze wyjątku, ponieważ pozostałe składy wagonowe na terenie UE nie mogą przekraczać prędkości 200 km/h. Prowadzi je lokomotywa Taurus (Eurosprinter), w Polsce występująca pod nazwą Husarz.
Siedmiowagonowe składy o długości 186 metrów (205 m z lokomotywą) oparte na konstrukcji pociągów Viaggio Komfort o długości 206 metrów oferują 408 miejsc siedzących – 16 w klasie biznes, 76 w krasie pierwszej i 316 w klasie ekonomicznej. Pierwotnie Koleje Austriackie rozważały zakup 67 składów Railjet. Ostatecznie jednak zrezygnowały z opcji zakupu dodatkowych 16 składów. We wrześniu 2011 roku opcję tę przejęły Koleje Czeskie (České Dráhy). Ostatecznie Czesi przejęli część opcji - na siedem pojazdów z możliwością zamówienia dodatkowych ośmiu. Pierwszy zestaw został kursuje już po Czechach w ramach prób, kolejny można było zobaczyć na targach Czech Raildays.
Jak poinformował dziś Siemens, flota Railjet mimo wszystko urośnie i w Austrii. Narodowy przewoźnik ÖBB zamówił pozostałe z pierwotnej opcji dziewięć zestawów za 145 milionów euro. Zostaną wyprodukowane w wiedeńskiej fabryce koncernu, a wózki będą pochodzić z fabryki w Grazu. Konfiguracja zestawów będzie standardowa, ze strefą dla rodzin z dziećmi czy przestrzenią wielofunkcyjną.
Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w pakiet Ecojet, na który składa się oświetlenie LED, i czujniki liczby pasażerów sprzężone z systemem sterowania klimatyzacją. Siemens chwali się, że ten pakiet da austriackim kolejom oszczędności w zużyciu energii elektrycznej w wysokości ponad pięć milionów euro rocznie.
Nowe wagony będą operować na linii Wiedeń – Salzburg, ale zostaną wyposażone w urządzenia sygnalizacyjne pozwalające im wjechać na włoską sieć kolejową, co pozwoli uruchomić pociągi do Wenecji. Obecnie Railjety obsługują połączenia z Austrii do Niemiec, Węgier i Szwajcarii.