Koncern budowlany Rohrdorfer kupił 20 nowych wagonów z zabudową RockTainer SAND do przewozu kamienia wapiennego. Ich innowacyjna konstrukcja ma zwiększyć wydajność transportu kolejowego, poprawiając jednocześnie jego wyniki ekologiczne. Aby zmaksymalizować te ostatnie, składy są ciągnięte przez lokomotywy hybrydowe.
Technologia kontenerów RockTainer SAND została opracowana przez ÖBB Rail Cargo Group we współpracy z ich odbiorcami: Rohrdorferem oraz austriacką firmą logistyczną Innofreight. Główną ideą było zwiększenie ładowności. Kontenery osadzono na dwuczłonowym, ośmioosiowym podwoziu InnoWaggon (każdy z wymiennych kontenerów spoczywa na jednej czteroosiowej części pojazdu). Maksymalna ładowność takiej jednostki wynosi 134 tony przy masie własnej 45,7 ton. W jednym składzie można łączyć do sześciu wagonów tego typu (odpowiednik 12 wagonów jednoczłonowych).
Więcej ładunku, mniej hałasu
Nowe nabytki od maja są zatrudnione przy przewozach kamienia wapiennego z kamieniołomu w Ebensee a nieodległą cementownią w Gmunden. Według wyliczeń nowego właściciela nowy tabor pozwoli na zwiększenie wydajności przewozów o 27,6%. Obecnie jednym pociągiem można przetransportować maksymalnie 630 ton surowca, tymczasem wagony RockTainer SAND pozwolą zwiększyć tę wartość aż do 804 ton. W skali sezonu wydobywczego przełoży się to na możliwość przewozu ok. 450 tysięcy ton kamienia wapiennego (odpowiednik 36 tys. kursów ciężarówek o ładowności 12,5 tony) lub na zmniejszenie liczby pociągów o 160 rocznie.
Proces przewozu usprawnia także wydajna technologia rozładunku. Sposób wykonania klap pozwala na redukcję hałasu. Inną innowacją w konstrukcji wagonów, zastosowaną w tym właśnie celu, są karbonowe klocki hamulcowe.
Hybrydy tańsze w eksploatacji
Składy złożone z InnoWaggonów z zabudową RockTainer SAND są ciągnięte przez lokomotywy hybrydowe z rodziny Vectron. Według danych producenta ich zastosowanie pozwala na zaoszczędzenie aż 53% kosztów utrzymania i energii w stosunku do obsługi linii lokomotywami spalinowymi. Dodatkowa korzyść to usprawnienie manewrów na niezelektryfikowanych odcinkach bocznic. Właścicielem Vectronów Dual Mode jest Stern&Hafferl Verkehrsgesellschaft, operator łączący przewozy towarowe z pasażerskimi. Firma obsługuje w Górnej Austrii zarówno ruch kolejowy, jak i autobusowy oraz promowy.
Rohrdorfer to koncern budowlany, produkujący cement, beton i produkty betonowe oraz kruszywa. Centrala firmy mieści się w Bawarii, a jej zakłady działają w Austrii, Niemczech, we Włoszech i na Węgrzech. Producent zadeklarował chęć nadania swojej działalności charakteru neutralnego pod względem emisji gazów cieplarnianych. Zakup nowych wagonów jest jednym z kroków na drodze do tego celu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.