Więcej międzynarodowych pociągów dziennych i nocnych, otwarcie ważnego tunelu oraz intensywna odnowa taboru – to najważniejsze zapowiedzi państwowych Kolei Austriackich na przyszły rok. Do Austrii łatwiej będzie dostać się pociągiem – między innymi – z Polski.
W nowym rocznym rozkładzie jazdy przewoźnik zamierza zaoferować nowe połączenia zarówno dzienne, jak i nocne. – Jesteśmy europejskim pionierem, jeśli chodzi o [reaktywowane] połączenia nocne, i kontynuujemy ten kierunek rozwoju. Wzmacniamy naszą ofertę międzynarodową o kolejne połączenia długodystansowe do Niemiec, Słowenii, Polski oraz Francji – podkreśla prezes ÖBB Andreas Matthä. Obsługiwane
nowym taborem pociągi zapowiadane jako „NightJet nowej generacji” połączą na początku Wiedeń oraz Innsbruck z Hamburgiem.
Od października zaczną również kursować NightJety z Berlina do Paryża i Brukseli – początkowo tylko trzy razy w tygodniu. Nowe pociągi łączące stolice Francji oraz Belgii z Wiedniem będą natomiast uruchamiane codziennie. Zapowiedziano również bezpośrednie połączenie nocne z Monachium przez Salzburg i Wiedeń do Krakowa i Warszawy oraz Graz – Wiedeń – Berlin na krótszej trasie przez Pragę.
Nową jakość przewoźnik chce zaoferować także pasażerom dziennych pociągów RailJet z Monachium przez Innsbruck, przełęcz Brenner i Bolzano do Werony. Nowy tabor zacznie obsługiwać tę trasę wiosną 2024 r. Dostawy będą kontynuowane również później: na rok 2025 zaplanowano dostarczenie 27 nowych wagonów. Liczba połączeń ICE Wiedeń – Berlin wzrośnie do 5 na dobę. Według zapowiedzi wzrośnie też częstotliwość połączeń, między innymi, Innsbruck – Frankfurt nad Menem – Berlin, Salzburg – Monachium oraz Wiedeń – Kraków z wagonem bezpośrednim do Wrocławia.
Również w samej Austrii pasażerowie będą mogli skorzystać z szeregu nowych połączeń. Dodano późnowieczorny pociąg łączący wiedeńskie lotnisko z Grazem i nocny – z Linzem. Inne trasy z dodanymi pociągami to: Graz Linz, Wiedeń – Salzburg oraz Innsbruck – Bregenz. W Karyntii zupełnie nową jakość oferty pozwoli uzyskać otwarcie pierwszej nitki tunelu Koralm. Wzrost pracy eksploatacyjnej w segmencie lokalnym i regionalnym wyniesie ok. 4,5 mln pociągokilometrów. Największy wzrost (o 2,9 mln pockm) nastąpi we wschodniej części kraju.
Już w tym roku w ciągu 10 miesięcy liczba pasażerów pociągów dalekobieżnych wzrosła w porównaniu z tym samym okresem 2019 r. o przeszło jedną piątą. – To nowy rekord. W trosce o dalszą poprawę komfortu podróży i zapewnienia pasażerom odpowiedniej jakości do 2030 r. zainwestujemy w nowy tabor i modernizację posiadanych pojazdów 6,1 miliarda euro – deklaruje prezes. Zamówienia obejmują – między innymi –
14 sześcioczłonowych zespołów piętrowych Stadler Kiss do przewozów dalekobieżnych pod marką RailJet, 47 piętrowych CityJet oraz
16 nowych zespołów akumulatorowych (również od Stadlera). Łączna liczba nowych jednostek ma wynosić ok. 330, a miejsc siedzących w unowocześnionych wagonach i zespołach trakcyjnych – ok. 100 tysięcy.