Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Atlas sieci tramwajowych Polski 2014

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Atlas sieci tramwajowych Polski 2014
Wydawnictwo Eurosprinter przyzwyczaiło już swoich czytelników do publikacji o wysokim poziomie merytorycznym, zaskakujące skrupulatnością i ilością pracy, jaką wykonują autorzy książek przez nie publikowanych. „Atlas sieci tramwajowych Polski 2014” autorstwa Marcina Stiasnego i Zbigniewa Danyluka potwierdza tę opinię. „Rynek Kolejowy” jest jednym z patronów medialnych publikacji.

Książka prezentuje sieci tramwajowe obecnie funkcjonujące w miastach w Polsce, a także te, które zostały zlikwidowane, jak również linie w ośrodkach miejskich niegdyś znajdujących się w granicach Rzeczpospolitej (Lwów, Wilno). Całość uzupełniają mapy przedstawiające rozwój np. tramwajów konnych i elektrycznych na ziemiach polskich przed 1918 r., w okresie międzywojennym oraz po II wojnie światowej.

Każdy z opisywanych ośrodków miejskich opisany jest przy pomocy szczegółowej tabeli, z której dowiedzieć się można, poza danymi na temat samego miasta (liczba ludności, powierzchnia, województwo itp.), w jakim okresie funkcjonowały tam poszczególne trakcje, jaki tabor jest tam eksploatowany, kto jest przewoźnikiem, a kto organizatorem transportu. Ciekawym rozwiązaniem jest też wprowadzenie osi czasu, na której, za pomocą kontrastujących kolorów, wyszczególnione są poszczególne etapy budowy sieci. Dane te są odwzorowane kolorystycznie także na samej mapie (np. jasnozielonym kolorem oznaczono linie zbudowane w latach 2011-2013, a czarnym – te sprzed 1880 r.).

Poza liniami tramwajowymi, autorzy postanowili również w podobny sposób opisać istniejące i zlikwidowane linie trolejbusowe. W atlasie zawarto także informacje na temat WKD i metra w stolicy.

Same mapy zajmują najczęściej pojedyncze strony, choć te przestawiające infrastrukturę tramwajową w największych miastach, nierzadko wykorzystują rozkładane karty. Poza samymi liniami, naniesiono również zajezdnie, stacje i linie kolejowe (w tym też te zlikwidowane), obszary zabudowane (także staromiejskie), obiekty turystyczne oraz rzeki i obiekty wodne. W przypadku większych ośrodków zamieszczono nawet kilka map – np. w Poznaniu przedstawiony jest układ linii tramwajowych oraz mapy rozwoju sieci tramwajów konnych (do 1898 r.), tramwajów elektrycznych i sieci trolejbusowej (trolejbusy jeździły tam do 1970 r.).

Mapy przeplatane są również fotografiami pochodzącymi z poszczególnych miast, prezentującymi rodzaje taboru. Wśród nich są także zdjęcia archiwalne (np. w przypadku Kostrzyna nad Odrą). Warto wspomnieć również o tym, że książka jest przystępna dla zagranicznych odbiorców.  Wstęp i legendy do opisów miast podane są również w języku angielskim i niemieckim.

Publikacja ta jest ze wszech miar godna uwagi, nie tylko dla miłośników komunikacji miejskiej. Jak stwierdzają sami autorzy, są oni świadomi wad wydawnictwa, których jednak, biorąc pod uwagę charakter książki, nie jest zbyt wiele. Twórcy „Atlasu…” zapewniają, że „perspektywa rozbudowy wielu sieci tramwajowych z pewnością spowoduje potrzebę wznowienia atlasu co jakiś czas, w którym uwzględnimy wszelkie uwagi, do których zgłaszania gorąco namawiamy”. Trzymamy autorów za słowo.


Marcin Stiasny, Zbigniew Danyluk, „Atlas linii tramwajowych Polski 2014”, Wydawnictwo Eurosprinter 2014, ISBN 978-83-63652-10-4, 172 str., format A4

Album możecie wygrać w konkursie, który organizuje portal Transport-publiczny.pl. Wystarczy wysłać ciekawe zdjęcie komunikacji tramwajowej w zimowej scenerii. Szczegóły

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5