Coraz gorsza sytuacja na liniach kolejowych. W poniedziałek rano (18 stycznia) opóźniony jest co drugi pociąg pasażerski. Kilkadziesiąt składów jest opóźnionych o ponad godzinę.
Opóźnienia na sieci kolejowej nasilały się w ciągu ostatnich kilkudziesięciu godzin. Wczoraj wieczorem punktualność spadła poniżej 40%, opóźnionych było ponad 200 pociągów, a o ponad godzinę – więcej niż 50. Kilkadziesiąt kursów odwołano. Nie lepiej jest teraz – o ponad godzinę spóźni się ponad 40 pociągów (rekordowo o 219 minut). Punktualność pociągów będących w ruchu spadła do ledwie 50%, a na końcu trasy od rana jest na poziomie 59%.
W komunikacie o godz. 7 rano PKP PLK poinformowała jedynie o opóźnieniach spowodowanych usterką sieci na stacji Warszawa Wschodnia oraz na torach wyjazdowych Kolei Mazowieckich i usterką rozjazdów na torach wyjazdowych PKP Intercity. Została ona naprawiona o 8:25. PKP PLK zapewnia, że sieć kolejowa jest przejezdna, ale "mogą wystąpić lokalne zmiany w kursowaniu pociągów". Doszło do awarii rozjazdów i urządzeń sterowania m.in. na stacji Katowice, Chabówka, Działdowo. – Niskie temperatury w ostatniej dobie były także przyczyną usterek pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych – tłumaczy PKP PLK.
Zarządca infrastruktury informuje, że w nocy na ok 500 km linii m.in. w Małopolsce i Podkarpaciu prowadzono jazdy patrolowe sprawdzające i zapewniające przejezdność linii. Na stacji Wrocław Brochów naprawiana była sieć trakcyjna zapewniająca przejazd pociągów na Trasie Wrocław – Opole. – Na sieci kolejowej w dyspozycji jest 175 zespołów szybkiego usuwania usterek oraz 66 pociągów pogotowia sieciowego. Na bieżąco wg potrzeb wykorzystywany jest sprzęt odśnieżny. Sprawdzane jest odśnieżanie peronów i dojść – zapewnia PKP PLK.
Aktualizacja godz. 13:30
Odwołano już 165 pociągów. Punktualność pociągów będących w trasie wynosi 62%. Przeszło sto pociągów ma opóźnienie większe niż pół godziny. Trzy pociągi PKP Intercity mają po ponad pięć godzin opóźnienia.
Jak informuje PKP PLK, służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych o godzinie 9:15 stwierdziły usterkę sieci trakcyjnej nad jednym torem pomiędzy stacją Warszawa Wschodnia a Falenicą. Na miejsce skierowano pociąg sieciowy. Po porannej naprawie stwierdzono także uszkodzenie sieci na stacji Warszawa Wschodnia, naprawiana jest sieć na torach wyjazdowych Kolei Mazowieckich. Zarządca infrastruktury współpracuje z przewoźnikami, by minimalizować powstałe zmiany w rozkładzie jazdy. Informacje o zmianach w kursowaniu pociągów są przekazywane podróżnym na stacjach i przystankach. Dla podróżnych PKP Intercity, w przypadku opóźnień pociągów, w składach lub na dworcach przewidziane są ciepłe napoje – podał zarządca infrastruktury.
Sieć kolejowa w kraju jest przejezdna. Poza przerwą w ruchu od godz. 13.00 na linii Poznań – Warszawa na odcinku Błonie – Ożarów, gdzie pociągi dalekobieżne kierowane są przez Skierniewice, a Koleje Mazowieckie wprowadziły zastępczą komunikację autobusową. Bieżące prace zespołów technicznych przy usterkach torów i urządzeń, spowodowanych m.in. niską temperaturą, nie powodowały istotnych zmian w kursowaniu pociągów. Trasy regionalne zapewniają możliwość rozkładowych kursów wg potrzeb przewoźników. Na kursowanie pociągów dalekobieżnych ma wpływ m.in. sytuacja w aglomeracji warszawskiej. Od rana usterki sieci trakcyjnej na stacji Warszawa Wschodnia, trasie z Warszawy do Otwocka oraz na torach postojowych powodują opóźnienia składów przejeżdżających przez stolicę. Służby utrzymaniowe pracują nad tym, aby do wieczora ruch pociągów odbywał się bez zakłóceń. Działa specjalny sztab regionalny z udziałem przedstawicieli przewoźników i zarządcy infrastruktury, który koordynuje przejazd pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz pracę służb kolejowych. Kolejarze starają się, by informacje o zmianach były podawane podróżnym w pociągach oraz na stacjach i przystankach jak najszybciej oraz jak najbardziej aktualne. W miarę możliwości dla podróżnych opóźnionych pociągów PKP Intercity w składach oraz na dworach są wydawane napoje lub poczęstunki. Centrum Wsparcia Klienta zapewnienia pasażerom całodobową pomoc na każdym etapie podróży. Dzięki bezpośredniej współpracy z dyspozyturą CWK posiada aktualną informację o wszystkich pociągach. Od nocy z 17 na 18 stycznia wydano poczęstunek pasażerom 33 pociągów opóźnionych powyżej 60 min. Zapewniono transport taksówkami dla 15 podróżnych, którzy utracili ostatnie w dobie połączenia. Na stronie internetowej na bieżąco są aktualizowane komunikaty dotyczące czasu przejazdu i zmian kursowania pociągów. By sieć kolejowa była przejezdna, pracuje 175 zespołów szybkiego usuwania usterek oraz 66 pociągów pogotowia sieciowego PKP Energetyka. W ramach przygotowań do zimy prawie 2500 km przewodów zabezpieczono przed oblodzeniem specjalnym środkiem na głównych trasach, m.in. Warszawa – Trójmiasto i Warszawa – Kraków. Sieć kolejowa oraz urządzenia przechodzą bieżące przeglądy. Na sieci kolejowej wg potrzeb wykorzystywany jest sprzęt odśnieżny. W nocy z niedzieli na poniedziałek jazdy patrolowe prowadzono na 500 km torów.
Obecnie punktualność pociągów w trasie wzrosła do 65%. Największe opóźnienie ma pociąg IC 1611 Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny – 412 minut.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.