Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Asynchroniczne EN57

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ryszard Piech, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Asynchroniczne EN57
Podczas gdy większość zarządów kolejowych odkrywa zalety zespołów trakcyjnych, w Polsce ta wiedza została już bardzo dawno przyswojona. Być może nie w zakresie pojazdów spalinowych, ale definitywnie tak się stało w zakresie trakcji elektrycznej, która w Polsce obejmowała znaczącą większość kraju. Jednakże przodownictwo w pewnym okresie czasu oznacza, iż w kolejnym stanie się przed koniecznością wymiany bądź unowocześnienia, czego efektem jest np. napęd asynchroniczny przewidziany do składów EN57.

Budowa taboru według tradycyjnych wzorców w formie lokomotywy i stosownych wagonów ma swoje zalety, jednakże ma również wady. Lokomotywy i składy wagonowe dzięki swojej uniwersalności są stosunkowo tanie w zakupie jednak w wybranych sytuacjach, stosując zespoły trakcyjne, da się osiągnąć większe korzyści. Już podstawowe kalkulacje wykazują, iż tradycyjny skład jest tańszy, gdy mówimy minimalnie o lokomotywie i sześciu wagonach jednopokładowych lub czterech dwupoziomowych, natomiast dla krótszych składów bardziej ekonomiczne okazuje się zakupienie zespołów trakcyjnych. Tę zależność w dawnym narodowym PKP odkryto bardzo wcześnie, w efekcie czego po dziś dzień Polskę i nie tylko przemierzają składy EN57 oraz serii pochodnych. Protoplastą EN57 było EW55, które wyprodukowane w latach 1958-1962 w liczbie 72 sztuk już mogło uchodzić za dużą serię. Ogólna koncepcja się sprawdziła, jednakże zastosowanie wejść jedynie w strefie wysokiej podłogi znacznie ograniczało użytkowanie pojazdów. Efektem zmian koncepcyjnych powstała z założenia jednostka regionalna, która w późniejszym okresie pełniła również role aglomeracyjne czy dalekobieżne. Mowa właśnie o serii EN57, której produkcja ruszyła w 1961 r. i nieprzerwanie trwała aż do 1993 r., zamykając się liczbą 1 412 wyprodukowanych egzemplarzy. Jednakże to nie wszystko, ponieważ kolejne 20 niemal tożsamych zespołów powstało w wersji czterowagonowej EN71, a następnie w latach 1993-1997 wyprodukowano 22 składy serii ED72 oraz jeden ED73. Do grona pojazdów pochodnych należy zaliczyć również dwa EW60. Aby uzyskać pełny obraz, należy wspomnieć o trzech trójwagonowych oraz 37 czterowagonowych zespołach dostarczonych do dawnej Jugosławii. Wzmiankowanie tych ostatnich jest o tyle istotne, iż część z nich powróciła do Polski i po modernizacji są nadal eksploatowane.

Już sama skala zjawiska pokazuje dosyć dobitnie, jak istotną rolę seria EN57 oraz jej pochodne odegrały, odgrywają i nadal będą odgrywały na polskiej kolei. Niestety, jak w każdym przypadku długotrwałego wytwarzania niemal niezmienionego produktu prędzej czy później staje się on przestarzały, a w przypadku EN57 stało się to bardzo szybko. Konstrukcyjnie jednostka wywodziła się ze stanu wiedzy technicznej połowy lat 50. XX w., natomiast już w latach 70. XX w. pojawiały się słowa krytyki i sugestie koniecznej modernizacji lub opracowania nowej konstrukcji. Niestety produkcja trwała dalej, co pierwotnie było zaletą w postaci tanich i powszechnych części zamiennych oraz powszechnej wiedzy, jednakże aktualnie stanowi problem, ponieważ większość oryginalnych komponentów nie jest już produkowana. Oznacza to, że o ile składy nie zostaną zastąpione nowymi, to jedyną alternatywą jest właśnie modernizacja.


To tylko fragment artykułu. Więcej w najnowszym magazynie „Rynek Kolejowy|" 10 /2013. Do nabycia w salonach Empik

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Drugie podejście do sprzedaży EN57 na Zachodnim Pomorzu

Tabor i technika

Drugie podejście do sprzedaży EN57 na Zachodnim Pomorzu

inf. pras. umzp 20 czerwca 2024

Koleje Śląskie wynajmą mazowieckie EN57 AKM

Tabor i technika

Koleje Śląskie wynajmą mazowieckie EN57 AKM

Przemysław Brych 29 grudnia 2023

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Tabor i technika

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

Zobacz również:

Drugie podejście do sprzedaży EN57 na Zachodnim Pomorzu

Tabor i technika

Drugie podejście do sprzedaży EN57 na Zachodnim Pomorzu

inf. pras. umzp 20 czerwca 2024

Koleje Śląskie wynajmą mazowieckie EN57 AKM

Tabor i technika

Koleje Śląskie wynajmą mazowieckie EN57 AKM

Przemysław Brych 29 grudnia 2023

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Tabor i technika

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5