Partnerzy serwisu:
Innowacje

PLK dopuszcza nowy sposób zabezpieczania sieci trakcyjnej przed lodem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Partner działu:
GMV

Data publikacji:
11-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Art In Energy

Podziel się ze znajomymi:

W Centrum Badawczo-Rozwojowym spółki opracowano i wdrożono nowoczesną technologię zautomatyzowanego nanoszenia środków zabezpieczających przed obladzaniem się sieci trakcyjnej. Po serii prób i testów technologia została dopuszczona przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe do stosowania na liniach kolejowych administrowanych przez operatora.

Według dostępnych informacji w Polsce eksploatowanych jest ponad 19 tys. km linii kolejowych. Zasilane są one napięciem stałym 3 kV DC. Długość linii zelektryfikowanych wyniosła w 2022 r. 12 126 km, tj. o 18 km więcej niż w 2021 r. Linie zelektryfikowane stanowią 62,5% długości linii eksploatowanych w Polsce.

– Nasz projekt jest odpowiedzią na zidentyfikowaną w dziedzinie technologii kolejnictwa i kolejowej sieci trakcyjnej potrzebę wprowadzenia nowoczesnych metod zabezpieczania i utrzymywania wykonywanej infrastruktury kolejowej, a szczególnie zasilającej ją w energię elektryczną sieci trakcyjnej – wyjaśnia Paweł Sych, dyrektor ds. technicznych w spółce. – Proponujemy rozwiązania prewencyjne, które podnoszą bezpieczeństwo eksploatacji, minimalizują zagrożenie w postaci nieplanowanych postojów pociągów i w konsekwencji mogą obniżyć koszty utrzymania infrastruktury – dodaje dyrektor Sych.

Tradycyjne metody zapobiegania obladzaniu się sieci trakcyjnej, takie jak ręczne nanoszenie preparatów antyoblodzeniowych, są czasochłonne i często nieskuteczne, np. w przypadku intensywnych opadów śniegu lub marznącego deszczu. Rozwiązanie proponowane przez Art In Energy, w postaci zautomatyzowanego systemu nanoszenia środka zabezpieczającego przed obladzaniem się sieci trakcyjnej, wykorzystuje zaawansowane technologie, aby skutecznie i efektywnie chronić sieć trakcyjną od lodu i szronu.

Środek zabezpieczający jest równomiernie rozpylany na sieć za pomocą specjalnie zaprojektowanych dysz umieszczonych na pantografie. Dzięki precyzyjnej detekcji położenia przewodu jezdnego załączane są odpowiednie dysze, co minimalizuje zużycie środka przy zapewnieniu optymalnej ochrony sieci trakcyjnej.

– Podobnie jak w każdym innym przypadku, nawet najlepsze rozwiązania teoretyczne muszą zostać sprawdzone w praktyce, w procesie dopuszczenia opracowanej technologii do stosowania na liniach kolejowych. Na pierwszym etapie została przygotowana oraz zweryfikowana wymagana dokumentacja dotycząca budowy, pracy urządzenia MZS i sposobu nanoszenia przez nie preparatu. Następnie przeprowadzono testy w warunkach zimowych na wyznaczonym poligonie kolejowym na jednej z magistral. W testach uczestniczyli przedstawiciele zarządcy infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozytywna ocena pozwoliła na dopuszczenie technologii do stosowania na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK – podsumowuje Paweł Sych.

Niewątpliwą zaletą opisywanego rozwiązania jest możliwość nanoszenia preparatu z prędkością dochodzącą do 40 km/h, co w porównaniu z metodą ręcznego nanoszenia – z prędkością 5 km/h – jest znacznie korzystniejsze, jeśli chodzi o liczbę zabezpieczonych torokilometrów sieci trakcyjnej. Kolejną zaletą jest zautomatyzowanie procesu do tego stopnia, że do obsługi maszyny wystarczy jeden pracownik. Nie do przecenienia jest również łatwość obsługi aparatu, która polega na jego przygotowaniu do pracy, czyli zatankowaniu płynów eksploatacyjnych oraz załączeniu w odpowiedniej sekwencji urządzeń, a następnie sprowadza się wyłącznie do nadzorowania poprawności procesu. Umożliwiają to umieszczone na urządzeniu kamery, a także wskaźniki zlokalizowane na pilocie sterowniczym. Opracowana technologia znacząco obniża zużycie drogiego środka zabezpieczającego przed oblodzeniem, który w optymalnych warunkach jest nanoszony w ilości 2 l na torokilometr. Dodatkowo urządzenie MZS w chwili wykrycia zatrzymania pojazdu przerywa natrysk, co pozwala jeszcze bardziej oszczędzić specjalistyczny preparat. W dobie wysokich kosztów pracownika ograniczenie obsługi do jednej osoby oraz wielokrotne zwiększenie prędkości nanoszenia zapewnia osiągnięcie bardzo wymiernych korzyści przez firmy specjalizujące się w utrzymaniu i zabezpieczaniu sieci trakcyjnej.

– Jesteśmy otwarci na nawiązanie współpracy z podmiotami, które świadczą usługę utrzymania sieci trakcyjnej. Nie tylko możemy dla nich przygotować niezbędne urządzenia, to możemy również podjąć się przeprowadzenia zabezpieczenia sieci przed sezonem zimowym – deklaruje Arkadiusz Błoch, prezes zarządu spółki. – Mamy odpowiednie ekipy i wyposażenie, które umożliwia nam realizację zleceń w każdym zakątku kraju – dodaje.

Rozwiązanie proponowane przez Art In Energy pozwoli w znacznym stopniu zautomatyzować i usprawnić procesy polegające głównie na utrzymywaniu sieci trakcyjnej i zabezpieczaniu jej przed czynnikami atmosferycznymi, w szczególności niską temperaturą i wilgocią, skutkującymi oblodzeniem. W rezultacie umożliwi zminimalizowanie ryzyka wystąpienia wynikających z nich awarii, takich jak zrywanie, kruszenie przewodu DJP czy brak styku między pantografem pociągu a siecią trakcyjną. Technologia przyczyni się zatem bezpośrednio do poprawy bezpieczeństwa energetycznego kolei, a także zmniejszy koszty jej eksploatacji i wyeliminuje szereg związanych z nią i występujących obecnie problemów, które wynikają w dużej mierze z niedoskonałości stosowanych technologii manualnego zabezpieczania przewodów trakcyjnych.

Rozwiązanie, pierwotnie zaprojektowane dla obszaru kolejnictwa, znajdzie zastosowanie także na liniach tramwajowych. Spółka pracuje nad przystosowaniem technologii nanoszenia preparatu antyoblodzeniowego do obsługi linii tramwajowych dla jednego z największych krajowych zarządców infrastruktury tramwajowej.
Partnerzy działu

Partner działu:
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5