W dniu 26 listopada br. w Muzeum im. ks. dr. Władysława Łęgi w Grudziądzu otwarto wystawę pt. „Stacja Kolejowa Grudziądz”. Będzie czynna do końca przyszłego roku.
Wystawa poświęcona jest historii grudziądzkiego węzła kolejowego na przestrzeni wielu lat. Autorzy nawiązują do czasów powstania grudziądzkiej stacji. Dzięki zgromadzonym zbiorom, które zostały pozyskane od osób prywatnych, a w większości od Stowarzyszenia Kolejarzy im. św. Józefa w Grudziądzu udało się stworzyć niepowtarzalny klimat z poprzednich lat. Ekspozycję w muzeum tworzy wiele pamiątek, w tym liczne dokumenty, fotografie oraz różnej rodzaju przedmioty związane z koleją.
Historia kolei w Grudziądzu sięga 15 listopada 1879 roku, kiedy to oddano do użytku linię kolejową do Jabłonowa i Laskowic. Niecałe 4 lata później z Grudziądza można było wyjechać już w 4 kierunkach. Prócz wspomnianej wcześniej linii, do użytku została oddana trasa, która połączyła Grudziądz z Malborkiem oraz Toruniem w przeciwnym kierunku. Pierwszy dworzec kolejowy powstał w 1885 roku i był tymczasowym drewnianym dworcem. 10 lat później w mieście otwarto kolejowe urzędy, co znacznie podniosło rangę miasta. W latach 1903-1904 wybudowano nowy dworzec w stylu neogotyckim z krytymi peronami. Ówczesny dworzec przetrwał okres międzywojenny i okupację. Przed pierwszą wojną światową wybudowano również remizę parowozową, obrotnicę, składnicę opału oraz wieżę wodną.
Na przestrzeni lat remizę rozbudowano i stała się parowozownią z prawdziwego zdarzenia. Okres drugiej wojny światowej przyniósł wiele zniszczeń. Ucierpiał m.in. most kolejowo – drogowy, budynek dworca wraz z wiatami peronowymi, parowozownia i obrotnica. Cały grudziądzki węzeł trzeba było odbudować. Po odbudowaniu strat i przywróceniu regularnych połączeń, w roku 1953 zaczęła się modernizacja taboru kolejowego połączona z sukcesywną wymianą parowozów na tabor spalinowy. I tak w późniejszych latach w Grudziądzu zaczęły dominować różne spalinowe serie pojazdów. Należy tu przede wszystkim wymienić wagony motorowe SN52, SN61 czy lokomotywy SM41, SP42 oraz SP45.
W roku 1971 zmienił się profil pracy parowozowni i oficjalnie zmieniła nazwę na lokomotywownia. W latach późniejszych grudziądzki węzeł został zdominowany przez trakcję spalinową, która wyparła parowozy. Z czasem ruch pasażerski malał i lokomotywownia traciła na znaczeniu. Obecnie następuje rewitalizacja kolejowych regionalnych połączeń pasażerskim na grudziądzkim węźle kolejowym. Połączenia we wszystkich kierunkach od 12 grudnia br. realizowane będą przez prywatnego przewoźnika Arriva RP. Spółka doskonale jest znana już od 3 lat na grudziądzkim rynku kolejowym, gdyż działając w konsorcjum początkowo z PCC Rail, a obecnie z DB Schenker Rail Polska obsługuje wszystkie pociągi odjeżdżające i przyjeżdżające do stacji Grudziądz.