Prezes UTK wydał zgodę na otwarty dostęp do tras z Bydgoszczy i Władysławowa do Helu dla Arrivy.
2 lutego 2021 r. do Urzędu Transportu Kolejowego
wpłynął wniosek Arrivy RP w sprawie uruchamiania pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasach krajowych Bydgoszcz Główna – Hel – Bydgoszcz Główna oraz Hel – Władysławo – Hel. Arriva wnioskowała o dostęp na okres od 25 czerwca do 31 sierpnia na Hel codziennie. Wniosek obejmuje też dwie pary kursów pomiędzy Helem a Władysławowem.
Zgoda do 2026 rokuW dzienniku urzędowym UTK pojawiła się właśnie decyzja z dnia 3 marca 2022 r. o przyznaniu przewoźnikowi otwartego dostępu na okres od już trwającego rozkładu jazdy do 2026 roku. Przewoźnik będzie realizował przewozy przy pomocy pojazdów typu SA133, SA134, SA139, VT628, VT642, VT646, MR/MRD.
Dopuszczone zostało zatrzymywanie się pociągów na następujących stacjach: Bydgoszcz Główna, Pruszcz Pomorski, Laskowice Pomorskie, Warlubie, Smętowo, Pelplin, Tczew, Pruszcz Gdański, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot, Gdynia Główna, Puck, Władysławowo, Władysławowo Port, Chałupy, Kuźnica (Hel), Jastarnia Wczasy, Jastarnia, Jurata oraz Hel. Przewoźnik może wnioskować o zwiększenie liczby stacji, ale ewentualna zmiana trasy może wynikać wyłącznie z przyczyn od niego niezależnych, jak remonty torów.
Pociągi mają odjeżdżać z Bydgoszczy o 07:21, a w Helu być już o 10:59. Powrót o 17:54 - w Bydgoszczy o 21:46. Wahadła odjeżdżałyby z Władysławowa o 13:21 i 17:09, a z Helu o 11:38 i 13:48.
PKP Intercity, Polregio i PKP SKM przeciw konkurencji
Podobnie jak w
przypadku pociągu Słoneczny Kolei Mazowieckich, wniosek o zbadanie równowagi ekonomicznej dla połączeń złożyło PKP Intercity. Dodatkowo tym razem podobny wniosek złożyło Polregio, a nawet, co zaskakujące, PKP SKM Trójmiasto. Przewoźnicy obawiali się o to, że konkurencja uszczupli ich przychody z biletów w ramach połączeń realizowanych na podstawie umów PSC. Sugerowały też, że Arriva nie ma dość taboru do obsługi pełnej zaplanowanej trasy.
Nic to nie dało. Po przeprowadzeniu badania równowagi prezes UTK stwierdził, że "nie można przyjąć, że w następstwie uruchomienia planowanej nowej usługi Arriva zagrożona zostanie którakolwiek z umów o świadczenie usług publicznych, których stroną jest PKP Intercity, Polregio czy PKP SKM". Prezes UTK dodał również, że uruchomienie dodatkowych połączeń będzie korzyścią dla pasażerów kolei i wniosek Arrivy zatwierdził.