Partnerzy serwisu:
Biznes

Arriva z kolejnym kontraktem na rynku czeskim

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
14-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-04-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Arriva z kolejnym kontraktem na rynku czeskim
fot. Arriva
To już pewne – Arriva będzie obsługiwała kolejną ważną relację w Republice Czeskiej. Kontrakt na obsługę linii P3 Pilzno – Domažlice w kraju pilzneńskim z prywatnym przewoźnikiem podpisały właśnie władze regionu. Wartość 10-letniej umowy opiewa na ponad 2 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada nieco ponad 350 mln zł.

Liberalizacja rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Czechach budzi najczęściej skojarzenia z uruchomieniem połączeń komercyjnych przez prywatnych przewoźników RegioJet i Leo Express na najbardziej uczęszczanych trasach. Wydaje się, że największe znaczenie dla czeskiego rynku ma organizowanie przetargów na realizację połączeń w ramach umów PSC (ang. Public Service Contract), zarówno przez kraje, czyli czeskie jednostki samorządu terytorialnego na poziomie regionalnym, jak również Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej, które jest organizatorem systemu połączeń dalekobieżnych.

Połączenia w ramach umów PSC realizują – oprócz narodowego przewoźnika České dráhy – wyżej wskazani prywatni przewoźnicy, a także Arriva oraz GW Train Regio. Szczególnie mocną pozycją cieszy się Arriva, brytyjski przewoźnik, który obecnie kontrolowany jest przez kapitał amerykański (wcześniej przez lata koncern był własnością niemieckich kolei państwowych Deutsche Bahn). Na dalsze umocnienie pozycji Arrivy na rynku czeskim wpłynie uruchomienie od grudnia 2026 roku na kolejnej relacji, tym razem w kraju pilzneńskim, w którym spółka realizuje już przewozy na linii P1 Horažďovice předměstí – Pilzno – Pňovany, a także liczne połączenia autobusowe.

Mowa o linii P3, łączącej Pilzno i Domažlice. Jak informuje portal Zdopravy.cz, Arriva podpisała właśnie kontrakt z władzami regionu na jej obsługę przez okres 10 lat. Wartość umowy wynosi 2,07 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ponad 350 mln zł, przy czym w przypadku zwiększenia skali realizowanych przewozów będzie ona mogła wzrosnąć do ok. 3 mld CZK. Relacja będzie obsługiwana przez znane już w Czechach spalinowe zespoły trakcyjne Stadler GTW, które wykorzystują zarówno ČD, jak i Arriva. W obydwu przypadkach są to pojazdy pozyskane na rynku wtórnym.

Arriva do obsługi linii P3 będzie wykorzystała jednostki należące wcześniej do niemieckiego przewoźnika Hessische Landesbahn, które obsługują już połączenia w kraju południowomorawskim. Brytyjski przewoźnik deklaruje, że wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS. W ramach kontraktu Arriva ma zrealizować ok. 715 tys. pociągokilometrów na rok. W relacji Pilzno – Domažlice kursować będzie 16 par, czyli tylko jedna więcej niż dotychczas. Przewidziano jednocześnie bardzo duże wzmocnienie obsługi skróconej relacji Pilzno – Nýřany – Stod. Dziś kursują na niej tylko 4 pary pociągów, natomiast kontrakt z Arrivą przewiduje, że będzie ich aż 10, co oznacza, że na podpilzneńskim odcinku pociągi będą kursowały częściej niż raz na godzinę.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Arriva prezentuje nową aplikację mobilną

Pasażer

Arriva prezentuje nową aplikację mobilną

Arriva RP 14 kwietnia 2025

Pietrzykowski: Zastaliśmy firmę tkwiącą w przeszłości

Biznes

Polregio w województwie lubuskim. Od maja będzie lepiej?

Pasażer

Wiceprezes Polregio o kryzysie w województwie lubuskim

Pasażer

Wiceprezes Polregio o kryzysie w województwie lubuskim

Mikołaj Kobryński 11 lutego 2025

Stany Zjednoczone: Towarowe mini-koleje i koleje regionalne

Śšwiat

Stany Zjednoczone: Towarowe mini-koleje i koleje regionalne

Piotr Kumelowski, Forest Hills 03 kwietnia 2013

Zobacz również:

Arriva prezentuje nową aplikację mobilną

Pasażer

Arriva prezentuje nową aplikację mobilną

Arriva RP 14 kwietnia 2025

Pietrzykowski: Zastaliśmy firmę tkwiącą w przeszłości

Biznes

Polregio w województwie lubuskim. Od maja będzie lepiej?

Pasażer

Wiceprezes Polregio o kryzysie w województwie lubuskim

Pasażer

Wiceprezes Polregio o kryzysie w województwie lubuskim

Mikołaj Kobryński 11 lutego 2025

Stany Zjednoczone: Towarowe mini-koleje i koleje regionalne

Śšwiat

Stany Zjednoczone: Towarowe mini-koleje i koleje regionalne

Piotr Kumelowski, Forest Hills 03 kwietnia 2013

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5