To już pewne – Arriva będzie obsługiwała kolejną ważną relację w Republice Czeskiej. Kontrakt na obsługę linii P3 Pilzno – Domažlice w kraju pilzneńskim z prywatnym przewoźnikiem podpisały właśnie władze regionu. Wartość 10-letniej umowy opiewa na ponad 2 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada nieco ponad 350 mln zł.
Liberalizacja rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Czechach budzi najczęściej skojarzenia z uruchomieniem połączeń komercyjnych przez prywatnych przewoźników RegioJet i Leo Express na najbardziej uczęszczanych trasach. Wydaje się, że największe znaczenie dla czeskiego rynku ma organizowanie przetargów na realizację połączeń w ramach umów PSC (ang. Public Service Contract), zarówno przez kraje, czyli czeskie jednostki samorządu terytorialnego na poziomie regionalnym, jak również Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej, które jest organizatorem systemu połączeń dalekobieżnych.
Połączenia w ramach umów PSC realizują – oprócz narodowego przewoźnika České dráhy – wyżej wskazani prywatni przewoźnicy, a także Arriva oraz GW Train Regio. Szczególnie mocną pozycją cieszy się Arriva, brytyjski przewoźnik, który obecnie kontrolowany jest przez kapitał amerykański (wcześniej przez lata koncern był własnością niemieckich kolei państwowych Deutsche Bahn). Na dalsze umocnienie pozycji Arrivy na rynku czeskim wpłynie uruchomienie od grudnia 2026 roku na kolejnej relacji, tym razem w kraju pilzneńskim, w którym spółka realizuje już przewozy na linii P1 Horažďovice předměstí – Pilzno – Pňovany, a także liczne połączenia autobusowe.
Mowa o linii P3, łączącej Pilzno i Domažlice. Jak informuje portal Zdopravy.cz, Arriva podpisała właśnie kontrakt z władzami regionu na jej obsługę przez okres 10 lat. Wartość umowy wynosi 2,07 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ponad 350 mln zł, przy czym w przypadku zwiększenia skali realizowanych przewozów będzie ona mogła wzrosnąć do ok. 3 mld CZK. Relacja będzie obsługiwana przez znane już w Czechach spalinowe zespoły trakcyjne Stadler GTW, które wykorzystują zarówno ČD, jak i Arriva. W obydwu przypadkach są to pojazdy pozyskane na rynku wtórnym.
Arriva do obsługi linii P3 będzie wykorzystała jednostki należące wcześniej do niemieckiego przewoźnika Hessische Landesbahn, które obsługują już połączenia w kraju południowomorawskim. Brytyjski przewoźnik deklaruje, że wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w urządzenia pokładowe systemu sygnalizacji kabinowej ETCS. W ramach kontraktu Arriva ma zrealizować ok. 715 tys. pociągokilometrów na rok. W relacji Pilzno – Domažlice kursować będzie 16 par, czyli tylko jedna więcej niż dotychczas. Przewidziano jednocześnie bardzo duże wzmocnienie obsługi skróconej relacji Pilzno – Nýřany – Stod. Dziś kursują na niej tylko 4 pary pociągów, natomiast kontrakt z Arrivą przewiduje, że będzie ich aż 10, co oznacza, że na podpilzneńskim odcinku pociągi będą kursowały częściej niż raz na godzinę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.