– Bardzo ważni są dla nas pasażerowie. Przewozy Regionalne to przewoźnik zapewniający codzienne dojazdy do pracy i szkoły dla ponad 220 000 osób. Zarówno właścicielom jak i ARP zależy na tym, aby zachować ciągłość świadczenia usług przewozowych na terenie całego kraju – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” dr Marek Szczepański, wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), od niedawna większościowego udziałowca Przewozów Regionalnych (PR).
Łukasz Malinowski: Przewozy Regionalne są ostatnią spółką kolejową, która oparła się głębszym reformom. Co przemawia za ARP jako podmiotem prowadzącym restrukturyzację?
Marek Szczepański: ARP od prawie 25 lat uczestniczy w restrukturyzacji polskich przedsiębiorstw z różnych branż. Przez ten czas zdobyliśmy odpowiednią wiedzę i doświadczenie, które są niezbędne w tego typu procesach. Wierzymy, że zarządzanie Przewozami Regionalnymi po przejęciu większościowego pakietu udziałów przez ARP będzie łatwiejsze, a proces decyzyjny bardziej efektywny, co wpłynie pozytywnie na jakość i tempo procesu restrukturyzacji.
Warto przypomnieć, że wejście kapitałowe ARP do Przewozów Regionalnych oznacza zmniejszenie liczby członków rady nadzorczej z 19 do 5 osób. W efekcie nastąpi nie tylko usprawnienie działań rady, ale także czterokrotne zmniejszenie kosztów jej funkcjonowania.
Zgodnie z porozumieniem zawartym z pozostałymi udziałowcami, tj. samorządami województw, ARP desygnowała do rady nadzorczej 3 osoby. Pozostałe dwie są przedstawicielami samorządów oraz załogi. Wyznaczając przedstawicieli ARP do rady nadzorczej Przewozów Regionalnych staraliśmy się ukształtować jej skład w taki sposób, aby sprawowała swoje funkcje jak najefektywniej. Dlatego jej przewodniczącym została osoba o dużym doświadczeniu w realizacji złożonych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych, która będzie wspierana przez osobę o kompetencjach finansowo-księgowych oraz osobę z uprawnieniami radcy prawnego.
Jakie decyzje ARP będzie mogła podejmować bez zgody większości marszałków województw?
Od początku podkreślamy jak ważna w tym projekcie jest współpraca wszystkich zainteresowanych stron. Naszym celem jest podejmowanie decyzji wspólnie z władzami województw samorządowych. Chcemy osiągać konsensus w sprawie działań koniecznych dla ratowania spółki i przywrócenia jej długoterminowej rentowności. Niektóre kluczowe kwestie będą wymagały zgody zarówno ARP, jak i większości pozostałych udziałowców. Przykładami może być przekształcenie spółki w spółkę akcyjną lub zmiany w jej kapitale zakładowym.
W jakim stopniu poprawią się finanse Przewozów Regionalnych dzięki dofinansowaniu? Kiedy spółka będzie dysponowała środkami na inwestycje?
Przypomnijmy, że dzięki dotacji budżetowej otrzymanej z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju ARP mogła dokapitalizować Przewozy Regionalne kwotą ponad 770 mln zł, co pozwoliło na zwiększenie kapitału własnego spółki oraz poprawę struktury jej pasywów. Uzyskane środki finansowe spółka przeznaczyła przede wszystkim na spłatę przeterminowanych oraz objętych ugodami zobowiązań wobec podmiotów z grupy PKP – łącznie było to 664,5 mln zł. Oddłużenie spółki wpłynie pozytywnie na jej kondycję finansową oraz na ocenę przez instytucje finansowe. A to z kolei przełoży się na łatwiejsze pozyskanie finansowania komercyjnego, które będzie można przeznaczyć na inwestycje, przede wszystkim w modernizację taboru.
Jaki jest cel restrukturyzacji Przewozów Regionalnych?
Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych jest procesem złożonym, gdyż musimy w niej brać pod uwagę interesy wielu stron. To zarząd spółki realizuje program naprawczy, ARP natomiast nadzoruje zakres jego wykonania.
Bardzo ważni są dla nas pasażerowie. Przewozy Regionalne to przewoźnik zapewniający codzienne dojazdy do pracy i szkoły dla ponad 220 000 osób. Zarówno właścicielom jak i ARP zależy na tym, aby zachować ciągłość świadczenia usług przewozowych na terenie całego kraju. Chcemy zapewnić ich jak najwyższą jakość a jednocześnie zmniejszyć koszty. Dlatego ważna jest sprawna współpraca wszystkich właścicieli.
Chciałbym dodać, że restrukturyzacja spółki odbywa się z wykorzystaniem pomocy publicznej, dlatego też ocena dokonywanych zmian będzie odbywała się także w odniesieniu do celów określonych w planie restrukturyzacji.
UOKIK dosyć długo analizował kwestię koncentracji na rynku modernizacji taboru kolejowego, ale ostatecznie nie zgłosił zastrzeżeń. Jak odebrali Państwo decyzję UOKIK?
Analiza naszego wniosku o zgodę na koncentrację nie trwała dłużej, niż w innych podobnych przypadkach. Wydana bez warunków decyzja UOKiK jest potwierdzeniem naszych wcześniejszych analiz, z których wynika, że koncentracja nie wpłynie negatywnie na konkurencyjność rynku napraw i modernizacji. Po pierwsze, około połowy elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) jest wykorzystywana przez przedsiębiorców innych niż Przewozy Regionalne. Po drugie, należący do ARP zakład H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. ma ograniczone moce produkcyjne, dlatego większość zleceń na modernizację taboru nadal będą wykonywały podmioty niezwiązane z ARP. Po trzecie, co chciałbym jeszcze raz potwierdzić – Przewozy Regionalne będą zlecały modernizacje EZT w trybach konkurencyjnych określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.