Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

ARP przejmie PR jeszcze we wrześniu. Pół miliarda na tabor

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
ARP przejmie PR jeszcze we wrześniu. Pół miliarda na tabor
– Obniżymy koszty naszej działalności o 200 milionów złotych rocznie, a do 2018 wydamy 500 milionów złotych na modernizacje posiadanych przez nas EZT i zakupy nowych pociągów – powiedział prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski.

Dziennikarze, którzy spotkali się na konferencji w siedzibie Przewozów Regionalnych zobaczyli uśmiechniętego prezesa Przewozów Regionalnych, który był w tak dobrym humorze, że zdobył się nawet na kilka żartów. Pasikowski ma ku temu powody.

– 30 września dojdzie do transakcji przejęcia 51% udziałów w Przewozach Regionalnych przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Tego dnia dojdzie też do podwyższenia kapitału spółki i przelania zaległych pieniędzy na konta spółek z grupy PKP. Oznacza to, że startujemy z restrukturyzacją, na którą spółka czekała latami – powiedział prezes Przewozów Regionalnych.

15 września przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Agencji Rozwoju Przemysłu, Przewozów Regionalnych i UOKiK spotkali się z przedstawicielami Komisji Europejskiej, która oceni zasadność pomocy publicznej dla PR. MiR nie będzie się jednak oglądać na jej decyzje, biorąc za dobrą monetę pozytywną weryfikacje UOKiK.

– Są trzy główne cele restrukturyzacji. Pierwszy to oddłużenie spółki, a więc poprawienie jej kondycji finansowej. Drugi cel to modernizacja taboru, którego średni wiek wynosi teraz 35 lat. Celem trzecim jest zbudowanie efektywnie działającego przedsiębiorstwa i obniżenie kosztów jego działania o 200 milionów złotych rocznie – mówił prezes.

Przewozy Regionalne chcą wysłuchać pasażerów

Pasikowski wskazał też niektóre działania, które spółka zamierza prowadzić w kierunku przyciągnięcia nowych klientów.

– W tej chwili wciąż za mało wiemy o pasażerze, który korzysta z naszych usług. Na pewne potoki pasażerskie moglibyśmy reagować lepiej. Przy tej skali działalności jaką prowadzimy pomyślimy też o jakimś programie lojalnościowym dla naszych pasażerów. Chcielibyśmy usprawnić jeszcze bardziej możliwość zakupu biletów przez Internet (mimo, że PR oferują pasażerom w tej chwili daleko lepszy system sprzedaży biletów przez Internet niż na przykład PKP Intercity - dop. red) i przez mobilne aplikacje. Będziemy dążyć do integracji naszego systemu sprzedaży z systemami innych przewoźników, tak, by można było na jednej stronie kupić bilet na kilku przewoźników – mówił prezes Pasikowski.

Inwestycje taborowe Przewozów Regionalnych

Członkowie zarządu Przewozów Regionalnych dość szczegółowo opisali program modernizacji taboru, który spółka ma zamiar prowadzić w następnych latach.

– Prowadzimy zaawansowane rozmowy z kilkoma bankami dotyczące komercyjnego sfinansowania modernizacji i zakupu taboru. Do 2018 zrealizować program odnowy taboru, dzięki któremu ma dysponować w 60% zmodernizowanymi lub nowymi pociągami – powiedział prezes Pasikowski.

Pierwszym filarem projektu jest realizowana właśnie przez ZNTK Mińsk Mazowiecki modernizacja ezt serii EN57 w liczbie 21 sztuk. Pierwszy z takich pociągów zostanie zaprezentowany na targach Trako, które za kilka dni rozpoczną się w Gdańsku. Kolejny filar to modernizacja 43 kolejnych EN57, o którym spółka rozmawia z bankami komercyjnymi. Dodatkowo planowany jest zakup 4 nowych ezt i 3 autobusów szynowych, co da łącznie 73 nowe lub odnowione pojazdy. Ponadto modernizacja podstawowa obejmie 160 EN57, stanowiących podstawę taborową spółki. Obejmie ona kompleksowy remont podzespołów pociągów z wprowadzeniem nowych elementów, takich jak zastosowanie toalet, z których nieczystości nie dostaną się na tory, nowych siedzeń czy izolacji termicznej.

Członkowie zarządu potwierdzili też, że spółka zainwestuje duże pieniądze w zaplecza taborowe. Szczegółów tych planów jednak nie zdradzono. 

Niestety, spółka po raz kolejny nie skorzysta na możliwości dofinansowania zakupu taboru kolejowego ze środków z UE (oczywiście, tabor z dofinansowaniem unijnym będą mogli kupować marszałkowie, którzy w dużej mierze użyczą nowe lub zmodernizowane pociągi Przewozom Regionalnym).

– Będziemy korzystać z pomocy publicznej państwa, dlatego możliwości korzystania z unijnych dotacji są mocno ograniczone. Proces restrukturyzacji chcemy zakończyć do 2018 roku i wtedy powalczymy o pieniądze z UE na projekty taborowe – powiedział Wojciech Kroskowski, dyrektor finansowy PR.

Jaka będzie kondycja PR za kilka lat?

Prezes Pasikowski odniósł się do pytań dziennikarzy o to, czy spółka będzie konkurencyjna wobec innych przewoźników regionalnych za 5 lat (na taki czas w 11 województwach podpisano z nią umowy na wykonywanie przewozów, a okres ten jest podstawą dla m.in. gwarancji bankowych na zakup nowych ezt)  i jaka będzie jej kondycja.

– Jeżeli odbudujemy wiarygodność, jeśli spadną koszty naszej działalności, to z łatwością przekonamy marszałków, że własne spółki przewozowe będą im niepotrzebne. Dostrzegam pewne ryzyko prowadzonej restrukturyzacji, ale wierzę, że zakończymy ją z sukcesem, jako silny przewoźnik, z taborem, którego nie będziemy musieli się wstydzić. Liczę na to, że następne umowy z marszałkami nie bądą na 5-lat, ale na dłużej, co pozwoli nam na dalsze pozytywne zmiany w firmie – powiedział prezes.

– Przez 2015 rok pracowaliśmy niemal w warunkach wojennych. To była bardzo ciężka praca, w której zaangażowanych była cała masa partnerów. Udało się to zrobić. Uważam to za sukces, ale ciężka praca jeszcze przed nami – dodał na koniec spotkania z dziennikarzami Tomasz Pasikowski.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rafamet dostarczy maszyny dla oddziału PKP IC Remtrak Idzikowice za 18 mln zł

Tabor i technika

Rafamet dostarczy maszyny dla oddziału PKP IC Remtrak Idzikowice za 18 mln zł

inf. pras oprac. JM 21 grudnia 2020

ARP: Aleksandra Magaczewska odwołana ze stanowiska

Prawo i polityka

Agencja Rozwoju Przemysłu z nowym prezesem

Biznes

Agencja Rozwoju Przemysłu z nowym prezesem

Elżbieta Pałys 25 stycznia 2016

Proces przejęcia udziałów przez ARP w Przewozach Regionalnych w toku

Prawo i polityka

Zobacz również:

Rafamet dostarczy maszyny dla oddziału PKP IC Remtrak Idzikowice za 18 mln zł

Tabor i technika

Rafamet dostarczy maszyny dla oddziału PKP IC Remtrak Idzikowice za 18 mln zł

inf. pras oprac. JM 21 grudnia 2020

ARP: Aleksandra Magaczewska odwołana ze stanowiska

Prawo i polityka

Agencja Rozwoju Przemysłu z nowym prezesem

Biznes

Agencja Rozwoju Przemysłu z nowym prezesem

Elżbieta Pałys 25 stycznia 2016

Proces przejęcia udziałów przez ARP w Przewozach Regionalnych w toku

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5