Rosyjskie Transmaszholding uroczyście przekazał Kolejom Południowokaukaskim (SCR), operującym na sieci kolejowej Armenii, dwa dwuczłonowe składy elektryczne DC EP2D. Ormianie zapowiadają kolejne zakupy.
Umowa na dostawę pociągów została podpisana w marcu br. Tabor wyprodukowano w Demichowskich Zakładach Budowy Maszyn DMZ (DMZ; należy do holdingu Transmaszholding). EP2D dla Armenii są dwuczłonowe. Jak czytamy w komunikacie, DMZ jest jedynym rosyjskim producentem krótkich pociągów elektrycznych. Na najważniejszej trasie
W uroczystym przekazaniu pociągów – 22 lipca – wzięli udział dyrektor generalny Kolei Południowokaukaskie (należących do Kolei Rosyjskich RŻD) Aleksiej Mielnikow i dyrektor generalny DMZ, Andriej Stiepnow. Nowy tabor ma operować na najbardziej ruchliwej trasie z Erywania do Giumri, drugiego pod względem wielkości miasta w kraju. Oba miasta dzieli dystans 154 km.
Pociągi elektryczne EP2D są już obecne w Armenii od 2018 roku, kiedy to Kolejom Południowokaukaskim dostarczono dwa dwuczłonowe pociągi tego modelu. Jak zauważył Aleksiej Mielnikow, dyrektor generalny SCR, od tego czasu pojazdy dobrze się sprawdzają. – Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Transmaszholding i jego przedsiębiorstwami zarówno na etapie budowy taboru, jak i w procesie eksploatacji oraz serwisu gwarancyjnego. Liczymy na dalszą korzystną współpracę – podkreślił. Jednocześnie dodał, że będą kontynuowane działania mające na celu usprawnienie pracy Kolei Południowokaukaskiej. – W przyszłym roku planowany jest zakup jeszcze jednego pociągu elektrycznego – zapowiedział.
Jak chwali się producent, elektryczny zespół trakcyjny EP2D spełnia najbardziej rygorystyczne wymagania dotyczące bezpieczeństwa przewozów pasażerskich. Jednostki wyposażone są w system bezpieczeństwa pasywnego, który chroni pasażerów i załogę lokomotywy przed obrażeniami w przypadku zderzenia z przeszkodą. Nowoczesny system klimatyzacji utrzymuje komfortową temperaturę powietrza w kabinie, co jest szczególnie ważne w krajach o klimacie kontynentalnym i gorącym lecie. Dodatkowo powietrze w pojeździe jest oczyszczane z patogenów poprzez ekspozycję na promieniowanie ultrafioletowe. Pociąg posiada wygodne kanapy dla pasażerów, a także warunki do przejazdu osób niepełnosprawnych.
Tabor spełnia również wszystkie wymagania dotyczące komfortu i bezpieczeństwa ruchu pasażerskiego określone w Regulaminie Technicznym Unii Celnej, dzięki czemu może być eksploatowany na terenie Rosji, Białorusi, Kazachstanu, Kirgistanu i Armenii. W kontrakcie również wagony sypialne
Kontrakt przewidywał także dostarczenie 21 wagonów sypialnych typu 61-4517 (z przedziałami 2-osobowymi i 4-osobowymi) oraz 6 typu 61-4516, tzw. platskartny czyli wagony bezprzedziałowe. Będą one wykorzystywane na nocnych połączeniach międzynarodowych między Armenią a Batumi w Gruzji. Wagony dotarły do Armenii w czerwcu. Produkcją zajmowała się firma Twerskie Zakłady Budowy Wagonów TWZ (również należy do Transmaszholding).
Na zakup taboru pozyskano kredyt od Eurazjatyckiego Banku Rozwoju (EDB). Bank zapewnił środki w rosyjskich rublach w wysokości ok. 1,2 mld (ok. 63 mln zł) na okres ośmiu lat. Koleje Południowokaukaskie od 2008 roku działają na rzecz kolei ormiańskich w ramach udzielonej koncesji. Od tego czasu zainwestowano w infrastrukturę kolejową w kraju oraz tabor ponad 300 milionów dolarów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.