fot. Radosław Drożdżewski (Zwiadowca21), CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgZdjęcie poglądowe
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych apeluje do prowadzących pociągi o zachowanie szczególnej ostrożności i skupienia w pracy. Inicjatywę popiera wiceminister ds. kolei Piotr Malepszak.
Kierownictwo Związku Zawodowego Maszynistów zwraca uwagę na szereg groźnych zdarzeń w obszarze bezpieczeństwa ruchu kolejowego, do jakich doszło w ostatnim czasie. - Apelujemy do Was o szczególne zachowanie standardów pracy maszynisty, profesjonalizm i w czasie służby skupienie uwagi wyłącznie na czynnościach związanych z prowadzeniem pociągów. Pamiętajmy, że jednoosobowo odpowiadamy za zdrowie i życie — swoje, podróżnych, a także wszystkich uczestników ruchu kolejowego. Każdego dnia niesiemy to brzemię odpowiedzialności. Mimo ciągłych zmian rozkładów, prac remontowych i modernizacyjnych to od naszego refleksu i skupienia zależy bezpieczeństwo - czytamy w apelu.
ZZM zwraca się bezpośrednio "i z całą mocą" do maszynistów. - Zwracamy się do Was z całą mocą: na służbie nie może być chwili dekoncentracji ani zajmowania się innymi sprawami. Tym bardziej w obliczu trudnej sytuacji geopolitycznej, działań wojennych tuż za wschodnią granicą i różnego typu nowych zagrożeń i możliwych prowokacji. Wchodząc do kabiny bezwzględnie wyłączajmy i głęboko schowajmy telefon komórkowy nawet ten służbowy oraz wylogujmy się z problemów życia prywatnego po to, aby móc bezpiecznie wrócić do naszych domów - czytamy w apelu.
- Jesteśmy profesjonalistami i koncentrujemy się wyłącznie na odpowiedzialnym zadaniu, które nam powierzono. Zróbmy wszystko co należy, aby zawód maszynisty, który jest zawodem powszechnego zaufania, nadal takim pozostał. To bardzo ważne! Niech katastrofy w Szczekocinach i Babach pozostaną tylko bolesną przestrogą na przyszłość, a nie punktem odniesienia. Nie obciążajmy swoich sumień pamięcią o nowych ofiarach - apelują związkowców.
Kolejne słowa apelu są skierowane do zarządów przewoźników kolejowych. - Apelujemy o odciążenie maszynistów instruktorów od biurokratycznych zajęć i innych czynności odrywających od głównych zadań na rzecz całkowitego poświęcenia i skupienia się na szkoleniu maszynistów na sali wykładowej i na pojeździe, tak by podnosili ich umiejętności i kwalifikacje. Utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa leży w interesie całej branży kolejowej. Zwracamy się do pracodawców, aby przeanalizowali raz jeszcze ciągle zwiększające się obciążenia i ilość bodźców jakim poddawany jest maszynista i refleksję z tego tytułu zmierzającą do eliminacji potencjalnych zagrożeń oraz zapewnienie odpowiedniej organizacji pracy - przekonuje ZZM zapewniając, że będzie wspierać spółki w dążeniu do bezpieczeństwa w codziennych działaniach.
Sprawę ostatnich naruszeń z przewodniczącym ZZM Leszkiem Miętkiem i prezesem UTK Ignacym Górą omówił ostatnio Piotr Malepszak, wiceminister ds. kolei. Jak deklaruje, chodzi o podjęcie systemowych działań dotyczących poprawy bezpieczeństwa, ale także codziennej pracy i szkoleń. Mają one pomóc maszynistom w koncentracji na prowadzeniu pociągów i eliminować rozproszenie na inne czynności. - Regularnie rozmawiam z doświadczonymi maszynistami którzy upatrują problem w dekoncentracji, ale także niekiedy niedostatecznemu wyszkoleniu - podsumowuje Malepszak.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.