Członek zarządu PKP SA Mirosław Antonowicz w rozmowie z “Rynkiem Kolejowym” szczegółowo opowiada o planach budowy tzw.: "Portu Multimodalnego" w Zduńskiej Woli Karsznicach. Jak podkreśla, tereny PKP są świetnie skomunikowane, co pozwoli pozwoli na szersze wykorzystanie szans związanych z dynamicznym rozwojem transportu intermodalnego. Sam proces budowy terminala intermodalnego, włączając w to prace projektowe, może potrwać od dwóch do trzech lat.
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy: Jakie plany ma Grupa PKP względem terenu w Zduńskiej Woli Karsznicach? Czy faktycznie są plany budowy tam tzw.: "Portu Multimodalnego"?
Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA. - Spółka PKP we współpracy z PKP Cargo analizują obecnie różne warianty powołania i funkcjonowania spółki celowej, w celu wypracowania optymalnego modelu dla realizacji przez tą spółkę inwestycji w zakresie terminala intermodalnego, zlokalizowanego na nieruchomości PKP SA położonej w Zduńskiej Woli Karsznicach. Prace analityczne obejmują, zarówno stronę niezbędnych nakładów inwestycyjnych, jak i potencjalnych strumieni ładunków oraz opłacalności całego projektu.
Dlaczego spółki PKP chcą zainwestować w Karsznicach i jakie korzyści widzą w budowie tam terminala intermodalnego?
Wspólne plany PKP SA i PKP Cargo zakładają, że terminal intermodalny może być położony na odpowiedniej dla tego typu działalności nieruchomości PKP SA, która znajduje się w Zduńskiej Woli Karsznicach. Mówimy o nieruchomości o powierzchni inwestycyjnej wynoszącej ponad 20 hektarów, położonej na ważnej osi transportowej, przy linii kolejowej nr 131, w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej nr 14 oraz drogi ekspresowej S8. Jest to lokalizacja w centralnej Polsce, w pobliżu aglomeracji łódzkiej, optymalna pod względem skomunikowania, zarówno kolejowego, jak i drogowego.
Planowana budowa terminala intermodalnego w tym miejscu, pozwoli na szersze wykorzystanie szans związanych z dynamicznym rozwojem transportu intermodalnego, zarówno na osi transportowej północ-południe, z której korzystają stale zwiększające swoją działalność polskie porty morskie, jak i na osi transportowej wschód-zachód, szczególnie istotnej ze względu na szybko rosnące przewozy towarowe z/do Chin, związane z rozwojem międzynarodowego projektu Nowego Jedwabnego Szlaku, którego polska kolej jest ważnym uczestnikiem i chce stale umacniać w nim swoją pozycję, między innym właśnie przez realizacje projektów inwestycyjnych, takich jak ten planowany w Zduńskiej Woli Karsznicach. Planowana inwestycja może poprawić jakość obsługi oraz czasu rozładunku pociągów intermodalnych w tym regionie naszego kraju, a także może umożliwić ściągnięcie nowych potoków ładunków na tory kolejowe oraz lepsze zintegrowanie obsługi przewozów intermodalnych w ramach Grupy PKP.
Ile może kosztować taka inwestycja? Skąd będzie pochodzić jej finansowanie?
W ramach prowadzonych prac trwają też analizy w przedmiocie określenia możliwych, a następnie wyboru optymalnego źródła finansowania planowanej inwestycji. Jednym z rozważanych modeli finansowych, jest współfinansowanie projektu z wykorzystaniem dedykowanych na takie cele unijnych środków pomocowych. Ze względu na to, że prace w tym zakresie nie zostały jeszcze zakończone, nie jest zasadnym, aby mówić w tym momencie o konkretnych kwotach. Rachunek ekonomiczny wynikający z planowanej inwestycji pokaże nakłady oraz ich efekty.
Kiedy ewentualnie może dojść do realizacji inwestycji?
Po zakończeniu prac analitycznych, wypracowaniu ostatecznej koncepcji, a następnie modelu biznesowego inwestycji, w tym określeniu źródeł jej finansowania, możliwe będzie przyjęcie harmonogramu oraz kamieni milowych jej realizacji. Sam proces budowy terminala intermodalnego, włączając w to prace projektowe, to okres od dwóch do trzech lat.
Do budowy "Portu Multimodalnego" w Karsznicach w latach 2015 - 2016 przymierzały się samorządy: Miasto Zduńska Wola i Powiat Zduńskowolski. Powstały dwie koncepcje tego "Portu", bardziej i mniej rozbudowana. Z tego co wiem, poproszono samorządy o przekazanie powstałych wówczas planów i dokumentacji - ku której koncepcji bardziej skłaniają się spółki PKP?
Projekt budowy terminala multimodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach od początku był planowany modułowo. Dzięki takiemu podejściu do projektu, możliwe jest jego skalowanie oraz dopasowanie do aktualnych i przyszłych potrzeb rynkowych. Na obecnym, pierwszym etapie, planowany terminal multimodalny mógłby obsługiwać przeładunki w wielkości, zarówno zapewniającej jego ekonomiczną efektywność, jak również odpowiadającej szacowanym aktualnie potokom ładunków. W kolejnych etapach możliwa będzie stopniowa realizacja kolejnych modułów, dzięki czemu terminal będzie rozwijał się wraz z rozwojem potrzeb przeładunkowych.
Przedstawiciele PKP SA oraz PKP Cargo współpracują i są w stałym kontakcie z władzami samorządowymi, których zaangażowanie i pomoc są bardzo ważne przy realizacji tego typu inwestycji. Orędownikiem budowy terminala intermodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach jest Marszałek Województwa Łódzkiego. Strona kolejowa ściśle współpracuje także z władzami samorządowymi Miasta Zduńska Wola oraz Powiatu Zduńskowolskiego.