We wrześniu PKP SA podjęły decyzję o zakupie systemu Polsuw, rozwinięcia systemu SUW2000, który zmieniać rozstaw kół pociągów bez zatrzymania i radykalnie przyspieszają przejazd przez granicę systemu normalno- i szerokotorowego. O jego roli w zwiększaniu konkurencyjności kolei rozmawialiśmy z Mirosławem Antonowiczem, członkiem zarządu PKP SA.
Podpisana umowa obejmuje zakup patentu oraz pełnej dokumentacji wraz z majątkowymi prawami autorskimi do systemu.
Polsuw Poznań, bo tak brzmi jego pełna robocza nazwa, to zestaw kołowy ze zmiennym rozstawem kół. To unowocześniona wersja systemu SUW2000 opracowanego przez Ryszarda Marię Suwalskiego w latach 1992-1998. Głównym celem rozwiązania jest szybka zmiana rozstawu wózków w pojeździe szynowym w miejscu zmiany rozstawu szyn, czyli zwykle na granicy państw lub na terminalach przeładunkowych.
–
Rozwiązanie, które zakupiliśmy jest zdecydowanie lepsze, ponieważ umożliwia zmniejszenie kosztów życia tego produktu zarówno na etapie produkcji jak i na etapie eksploatacji. Jego wprowadzenie w taborze pasażerskim, co było już czynione, a także w taborze towarowym, szczególnie na trasie euroazjatyckiej, pozwoli skrócić czas tzw. przestawiki. Teraz zmiana rozstawu osi kół nastąpi automatycznie przy prędkości ok. 40 km/h. To zaś pozwoli zaoszczędzić wiele czasu i zminimalizuje koszt przeładunku – wyjaśnia Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA. Podkreśla przy tym, że wdrożenie systemu nie musi nastąpić na granicy, ale także np. na terminalach położonych w głębi kraju. Najważniejsze jest jednak to, by cały proces odbywał się po stronie polskiej i generował dodatkowe przychody dla kolei.
Polsuw to tylko jeden z wielu projektów związany z wprowadzaniem nowoczesnych technologii w krajowym kolejnictwie. – Patrząc na polską kolej możemy mówić o innowacjach wdrażanych na różnych polach. Są więc innowacje techniczne związane z nowymi produktami w taborze szynowym, np. lokomotywy wielosystemowe czy dwunapędowe, lokomotywy wodorowe. Dobrym przykładem innowacyjności, takiej, którą widzimy na co dzień, są innowacyjne dworce systemowe, których w najbliższym czasie powstanie ok. 40. Przy istniejących i modernizowanych dworcach pojawiają się stacje ładowania pojazdów elektrycznych – najnowszą uruchomimy już w październiku w Gdynii – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA. Dodaje przy tym, że w najbliższym czasie rozpocznie się także pilotażowe wdrożenie kolejowego systemu car sharingowego, który dzięki autom elektrycznym zapewni także ekologiczny transport na „ostatniej mili” podróży.