fot. W. Tężycki, lic. CC BY-SA 4.0Jednostka ED59 w Skierniewicach
Łódzki urząd marszałkowski czekał na podpis prezydenta pod nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym, licząc, że jej nowe zapisy ułatwią przywrócenie do ruchu jednostki ED59-01. Prototypowy egzemplarz od dwóch lat pozostaje wyłączony z eksploatacji, mimo że w chwili jego odstawiania był w pełni sprawny technicznie. Najprawdopodobniej zmiany prawne nie spowodują jednak rychłego powrotu Acatusa na tory regionu łódzkiego.
Nie kończy się długa historia prób przywracania do ruchu jedynej istniejącej jednostki elektrycznej serii ED59. Należący do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego pojazd, który był eksploatowany przez Przewozy Regionalne, który od dwóch lat stoi odstawiony z powodu utraty ważności wydanego na czas określony świadectwa typu, na razie nie wróci do obsługi połączeń w regionie. Nie zostanie bowiem – przynajmniej póki co – wykorzystany ostatni pomysł na wznowienie jego eksploatacji.
ED59 nie zostanie pojazdem turystycznym ani historycznym
Plan zakładał wykorzystanie możliwości wynikających ze znowelizowanej ustawy o transporcie kolejowym, a dotyczących dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych. W ramach ostatnich zmian do ustawy wprowadzono zapisy ustanawiające definicję pojazdu turystycznego i pojazdu historycznego, a także ułatwiające dopuszczenie tego typu pojazdów do eksploatacji. Dwa miesiące temu UMWŁ wskazywał, że czeka na podpis Andrzeja Dudy pod wspomnianą ustawą.
Jednostka Pesa Acatus nie będzie jednak na razie pojazdem turystycznym. – Zgodnie z wcześniej przekazywanymi informacjami rozważaliśmy możliwość skorzystania z zapisów znowelizowanej ustawy o transporcie kolejowym. Ostatecznie jednak, na dzień dzisiejszy, nie zostały jeszcze podjęte dalsze decyzje w tej sprawie – stwierdził bowiem Dariusz Kulas z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Tylko dwa lata w ruchu po rewizji wartej 2,2 mln zł
Samorząd nie wskazuje nadal daty potencjalnego przywrócenia feralnego pojazdu do ruchu. Przypomnijmy, że rok temu, w lipcu 2017 r., zapowiedzi właściciela pojazdu były o wiele bardziej optymistyczne niż obecnie. Na zlecenie producenta ED59, bydgoskiej Pesy, badania niezbędne do uzyskania nowej dokumentacji realizował poznański Instytut Pojazdów Szynowych.
W momencie wyłączania zespołu trakcyjnego z eksploatacji był on całkowicie sprawny technicznie. W 2014 r. jednostka przeszła zaawansowaną naprawę rewizyjną, która kosztowała UMWŁ 2,2 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.