Przetargi na naprawę i modernizację infrastruktury kolejowej należącej do PKP PLK, które w ostatnich miesiącach pojawiły się na rynku, przyniosły w końcu ożywienie. – Będziemy dalej aktywnie pracować nad tym, aby rynek rozruszać i przyspieszyć inwestycje na kolei – powiedział podczas Kongresu Kolejowego podsekretarz stanu Andrzej Bittel, odpowiadający w MIB za kolej.
– W zasadzie cały rok 2016 był poświęcony pracom związanym z przygotowaniem postępowań przetargowych przez PKP PLK. One już się pojawiają, będzie ich też sporo z początkiem 2017 r. To już jest impuls dla producentów elementów infrastruktury i wykonawców prac – mówił podczas Kongresu Kolejowego Andrzej Bittel z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Ruszają spore przetargiPrzedstawiciel MIB, w kontekście dużych przetargów mających pobudzić rynek, wspomniał m.in. o kontynuacji programu przejazdowego, dzięki któremu na rynku pojawiło się zlecenie o wartości 400 mln zł. Wiadomo też, że wkrótce ogłoszony zostanie przetarg związany z kontynuacją rozpoczętego w poprzedniej perspektywie programu wymiany rozjazdów. Został on
dopisany do znowelizowanego Krajowego Programu Kolejowego.
Największym zadaniem, które w 2016 roku ogłosiły PKP PLK jest budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Przedmiotem zamówienia jest wybudowanie nowej linii kolejowej w podziemnym tunelu średnicowym pomiędzy dworcami Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec a także budowa dwóch nowych podziemnych stacji. Oferty można składać do 11 stycznia 2017 roku.
Inny duży przetarg ruszył w połowie listopada i dotyczy modernizacji linii nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie. Więcej o postępowaniu piszemy
tutaj. We wrześniu prezes
PKP PLK Ireneusz Merchel informował, że suma wartości wszystkich tegorocznych postępowań wyniesie 9,2 mld zł.
PKP Intercity i przewoźnicy samorządowi kupują tabor
– Ruszyły już niektóre postępowania związane z modernizacją taboru PKP Intercity, w 2017 roku pojawią się też przetargi na całkiem nowy tabor. Liczymy, że przyczyni się to do ożywienia wśród jego producentów – dodał Andrzej Bittel. Warto przypomnieć, że bardzo duże zamówienie na nowe elektryczne zespoły trakcyjne (którym z pewnością zainteresują się Pesa, Newag i Stadler, a być może także inni producenci) zamierzają za kilka tygodni
ogłosić Koleje Mazowieckie.
Podsekretarz stanu w MIB podkreślił także konieczność zagospodarowania 67 mld zł na inwestycje kolejowe z funduszy unijnych. – Chodzi jednak nie tylko o to, żeby wydać te pieniądze, ale żeby przyniosło to odpowiedni skutek dla pasażerów i firm. Prawdziwym osiągnięciem będzie dopiero przedstawienie społeczeństwu odpowiednich efektów tych działań – zapewnił.
Relację z wystąpienia ministra na Kongresie Kolejowym można przeczytać
tutaj.