11 grudnia, jak co roku w drugi weekend grudnia, wszedł w życie w całej Europie nowy rozkład jazdy pociągów. Również jak co roku, „Rynek Kolejowy” publikuje subiektywną analizę najważniejszych (i też najciekawszych) zmian w rozkładzie. Nie ma wielkich rewolucji, ale istotnych zmian jest sporo. Poniższy artykuł jest streszczeniem pełnej analizy nowego rozkładu jazdy, który zostanie opublikowany w najbliższym papierowym wydaniu „Rynku Kolejowego”.
PKP INTERCITY
Najbardziej medialną zmianą jest wznowienie po wielu latach połączenia do Wilna. Nie jest to pociąg bezpośredni (taki kursował krótko 20 lat temu, z użyciem wózków przestawnych SUW2000). Do przygranicznej litewskiej stacji Mockava wydłużona została relacja pociągu TLK Hańcza z Krakowa, dotychczas kursującego do Suwałk. Dalej podróż odbywa się pociągiem litewskim.
Spore pozytywne zmiany zaszły w zakresie obsługi górskich kurortów. Zakończenie remontu trasy do Wisły spowodowała uruchomienie od 11 grudnia dwóch par pociągów PKP IC (przed rozpoczęciem prac była to jedna para). Oba pociągi kursują w weekendy: jedna z Warszawy, druga z Olsztyna. Do Szklarskiej Poręby wydłużono relacje 2 pociągów PKP IC kończących w poprzednim rozkładzie bieg w Jeleniej Górze: dziennego TLK Orzeszkowa do Warszawy i nocnego TLK Karkonosze do Warszawy (z grupą wagonów do Gdyni, włączanej do TLK Rozewie). Oznacza to, że w weekendy liczba par pociągów IC łączących Szklarską Porębę z Warszawą zwiększyła się do 3 par.
POLREGIO
Najgłośniejsza zmianą w rozkładzie, którą wprowadził ten przewoźnik, to uruchomienie codziennych połączeń w relacji Zielona Góra – Guben. W czerwcu 2022 r. uruchomiono na tej trasie (zawieszonej 20 lat temu) połączenia weekendowe, w nowym rozkładzie, zgodnie zresztą z zapowiedziami, dodano do nich również kursy w dni robocze. Inną bardzo ważną zmianą jest znaczący wzrost liczby pociągów na trasie Dębica – Mielec – Padew. Trasa do Mielca została reaktywowana w 2021 r., do Padwi w drugiej połowie 2022 r. Liczba pociągów była minimalna (4 pary do Mielca, 2 do Padwi), co spotkało się z powszechną krytyką. W nowym rozkładzie (od stycznia 2023 r.) zaplanowano jednak dość znaczącą poprawę w tym zakresie: 9 par połączeń do Mielca, przeciętnie co drugi kurs wydłużony do Padwi.
Do pewnego stopnia „reaktywacja” nastąpiła w nowym rozkładzie na styku Podlasia i Mazowsza, na odcinku Czyżew – Szepietowo. W nowym rozkładzie zaplanowano 2 pary pociągów Regio w relacji Kuźnica Białostocka/ Białystok – Małkinia, co oznacza, że cały „graniczny” odcinek Małkinia – Szepietowo jest objęty ruchem regionalnym (przez wiele lat kursowały tu tylko pociągi dalekobieżne, a niedawno Koleje Mazowieckie uruchomiły pociągi między Małkinią i Czyżewem). W nowym rozkładzie nie zaplanowano pociągów na reaktywowanej nie tak dawno trasie Hajnówka – Siemianówka. Nie ma też kursującego od kilku lat weekendowego pociągu Białystok – Kowno. Uruchomienie połączenia PKP IC do Wilna (w zupełnie innych godzinach) nie rekompensuje tej zmiany.
Nie ma w nowym rozkładzie pociągów Katowice – Sławków, uruchomionych rok temu przez górnośląski Zarząd Transportu Metropolitalnego. Wynika to z zaplanowanych prac inwestycyjnych: możliwe warianty rozkładów jazdy były na tyle mało atrakcyjne, że organizator zrezygnował z finansowania tych połączeń do czasu zakończenia remontu.
KOLEJE WIELKOPOLSKIE
Najważniejszą zmianą jest uruchomienie pociągów KW z Poznania do Wronek i Krzyża. Do Wronek zaplanowano w sumie 6 par pociągów KW, z czego 2 wydłużonej relacji do Krzyża. Dominującym przewoźnikiem na tej trasie pozostało Polregio, warto jednak wspomnieć, że tym samym Koleje Wielkopolskie uruchamiają od nowego rozkładu pociągi na wszystkich liniach wychodzących z węzła poznańskiego. Od nowego rozkładu zaplanowano również codzienny pociąg KW w relacji Poznań – Łódź (wieczorem do Łodzi, rano w przeciwnym kierunku). Dotąd KW kursowały do Łodzi tylko w piątki i soboty. Połączenie to jest de facto wydłużeniem relacji pociągu Poznań – Kalisz.
KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE
Od nowego roku zaplanowano reaktywację połączeń na odbudowanej trasie Rokitki – Chocianów. Oferta KD na trasie to Chocianowa to 8 par pociągów, wszystkie kursujące w relacji do/z Legnicy i oczywiście skomunikowane w Legnicy z połączeniami m.in. do/z Wrocławia.
Od nowego rozkładu zaplanowano kursowanie pociągów KD łączących Wrocław z Głogowem trasą przez Brzeg Dolny, Ścinawę. Do tej pory trasa ta była obsługiwana wyłącznie przez Polregio (z wyjątkiem odcinka Rudna – Głogów, po którym KD kursują od momentu reaktywacji przewozów pasażerskich na trasie Legnica – Lubin – Rudna). Polregio pozostało na trasie do Głogowa: trasa przez Ścinawę jest od nowego rozkładu zaplanowana do obsługi wspólnie przez Polregio i KD, przy czym Polregio pozostawiono do obsługi wyłącznie połączenia międzywojewódzkie do Zielonej Góry. Nowość w ofercie KD to również zwiększenie liczby pociągów na reaktywowanej kilka miesięcy temu trasie przez Sobótkę. Od stycznia 2023 r. zaplanowano w dni robocze dodatkowe pociągi na trasie Wrocław – Kobierzyce (3 pary) i Wrocław – Sobótka (1 para).
KOLEJE MAZOWIECKIE
Nowy rozkład jest zbliżony do poprzedniego. Największe zmiany dotyczyć będą ograniczenia przepustowości poszczególnych odcinków w warszawskim węźle kolejowym, wynikające z jego przebudowy. Z tego np. powodu, od marca pociągi z linii „radomskiej” kierowane mają być do stacji Warszawa Gdańska. W nowym rozkładzie zaplanowano kilka nowych połączeń przyspieszonych, m.in. drugą parę połączeń przyspieszonych Warszawa – Płock czy też weekendowe przyspieszone połączenia z Warszawy do Łukowa i Ostrołęki (na tej drugiej trasie, pociągi przyspieszone to zupełna nowość w ofercie). Minimalnie zwiększono również liczbę połączeń na odcinkach Radom – Drzewica i Ciechanów – Mława.
KOLEJE ŚLĄSKIE
Najważniejszą zmianą w nowym rozkładzie jest powrót pociągów do Wisły, po zakończeniu modernizacji ostatniego odcinka (Goleszów – Wisła). Do Wisły zaplanowano kursowanie pociągów przeciętnie co 2 godziny. Kursowanie pociągów do Wisły w nowym rozkładzie zaplanowano w ścisłym powiązaniu z pociągami do Cieszyna (we wrześniu 2022 r. otwarto odbudowaną po kilkunastoletnim zamknięciu linię Goleszów – Cieszyn). Pociągi do Wisły zaplanowano w nowym rozkładzie w relacji bezpośredniej z Katowic (plus weekendowe połączenie z Częstochowy), natomiast skomunikowane z nimi są pociągi Skoczów – Cieszyn lub Goleszów – Cieszyn. W przypadku jednej pary pociągów zaplanowano kursowanie połączonych składów, dzielonych/ łączonych na część „wiślańską” i „cieszyńską” (w Skoczowie w kierunku do Katowic, w Goleszowie w kierunku przeciwnym).
KOLEJE MAŁOPOLSKIE
Najistotniejsze zmiany dotyczą planów uruchomienia pociągów „dalekobieżnych”. Od marca 2023 r. w weekendy przyspieszone połączenia KMŁ mają docierać na Podkarpacie: do Medyki i Stalowej Woli (przez Rzeszów, Kolbuszową). Warto jednak podkreślić, że w poprzednim rozkładzie też wstępnie awizowano już uruchomienie tych połączeń, ale planów nie zrealizowano.
ARRIVA RP
Nowy rozkład jest zbliżony do poprzedniego.
ŁÓDZKA KOLEJ AGLOMERACYJNA
Najważniejszą zmianą w nowym rozkładzie ŁKA są pociągi tego przewoźnika na trasie Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna. Na tej trasie pozostało również Polregio (do tej pory jedyny przewoźnik), ale ŁKA jest przewoźnikiem dominującym. Większość pociągów kursuje w bezpośredniej relacji do/z Łodzi, ale pojedyncze kursy są skrócone do/z Koluszek lub Tomaszowa. Zaplanowano poprawę oferty ŁKA na trasie Łódź – Głowno, które zwiększają ofertę przewoźnika na cieszącej się popularnością trasie Łódź – Łowicz.
SKM TRÓJMIASTO
Kluczową zmianą jest zakończenie obsługi tras spalinowych, czyli linii zawierających się w szeroko pojętym projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (linia PKM oraz trasy z Trójmiasta do Kartuz i Kościerzyny). SKM nie przystąpiła do nowego przetargu na obsługę tych tras, jedyną ofertę złożyło Polregio.
SKM WARSZAWA
Od marca 2023 r., a nie jak zapowiadano wcześniej – od grudnia 2022 r., ma zostać uruchomiona kolejna linia SKM: do Piaseczna. Opóźnienie wynika z trwających prac w rejonie stacji Warszawa Zachodnia. Pociągi SKM do Piaseczna mają kursować co godzinę: cyklicznie w godz. 5-23. W rozkładzie zaplanowano ich kursowanie do stacji Warszawa Główna, ale przewoźnik zapowiada, że pociągi mogą też kursować do Legionowa i Wieliszewa.
WARSZAWSKA KOLEJ DOJAZDOWA
Również w przypadku WKD, rozkład – zazwyczaj praktycznie niezmieniający się – jest zdeterminowany przez toczące się prace inwestycyjne. Trwa budowa drugiego toru linii WKD pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Maz., co na razie powoduje ograniczenia w kursowaniu pociągów zarówno do Grodziska, jak i do Milanówka. Ale po zakończeniu prac – planowanych na I połowę 2023 r. – zakłada się, że wszystkie pociągi kończące do tej pory bieg w Podkowie Leśnej, zostaną wydłużone do Grodziska lub Milanówka. Oznaczać to będzie, że do Grodziska w dni robocze kursować mają 4 pary pociągów w ciągu godziny, a do Milanówka – 2 pary.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.