Amerykański przewoźnik długodystansowy zdecydował się na poszerzenie zamówienia na składy Airo o kolejne 10 zestawów. Łącznie Siemens dostarczy więc 83 składy tego typu.
Amtrak zdecydował się na skorzystania z prawa opcji i zamówił kolejne 10 składów Airo. Ma to być reakcja na rosnące zainteresowanie koleją. – Jesteśmy podekscytowani możliwością zaspokojenia rosnącego popytu na podróże pociągami dzięki nowemu, najnowocześniejszemu, amerykańskiemu składowi, który zapewnia najwyższe standardy komfortu – mówi Roger Harris, prezes Amtrak. Podkreślił przy tym, że nowe pociągi przyczyniają się do poprawy mobilności w USA oraz tworzą miejsca pracy i wspierają amerykańską gospodarkę.
83 składy zamówione, może ich być 213
Jest to poszerzenie kontraktu podpisanego w lipcu 2021 r. z Siemens Mobility, w ramach której producent zobowiązał się dostarczyć 73 składy o wartości 3,4 mld USD wraz z pakietem serwisowym, który podnosi wartość zamówienia do 7,3 mld USD. Umowa przewiduje także w opcji możliwość zamówienia kolejnych 140 składów. W wariancie maksymalnym Amtrak zakupi więc 213 składów. Będą zastępowały składy złożone z wagonów Amfleet i Metroliner.
Nowe pociągi zostaną skierowane głównie do obsługi tras regionalnych na Korytarzu Północno-Wschodnim (NEC – Northeast Corridor) oraz połączenia między Nowym Jorkiem a Miami/Tampą (Palmetto). Obsłużą także następujące połączenia: Empire Service, Virginia Services, Keystone Service, Downeaster, Cascades, Maple Leaf, New Haven/Springfield Service, Carolinian, Pennsylvanian, Vermonter, Ethan Allen Express oraz Adirondack.
Amtrak inwestuje
Wprowadzenie nowych pociągów i wycofanie wagonów Amfleet I to jeden z elementów planu Amtraka, który ma na celu unowocześnienie floty i poprawę komfortu pasażerów. Oprócz nowych lokomotyw i wagonów zaplanowano także
modernizację części floty, a wcześniej zdecydowano o zakupie nowych składów Acela, które
zostały zaprezentowane po raz pierwszy w 2022 r. Spółka zdecydowała się również na pozyskanie dodatkowych
lokomotyw Charger od Siemensa. Prowadzone są także działania w zakresie poprawy infrastruktury oraz uruchamiania nowych połączeń, co wymaga długich i
trudnych negocjacji z przewoźnikami towarowymi.
Trzeba jednak pamiętać o tym, że finansowanie Amtraka ze źródeł federalnych, które jest wspierane przez prokolejową administrację Joe Bidena napotyka na poważny opór ze strony Republikanów w Izbie Reprezentantów,
którzy ostatnio domagali się drastycznych cięć.