Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć
fot. Amtrak
Amtrak nabrał wiatru w żagle wraz z objęciem stanowiska przez Joe Bidena. Nowy prezydent i ówczesna demokratyczna większość w Izbie Reprezentantów doprowadzili do przyjęcie ustaw znacząco zwiększających nakłady na kolej. Teraz Republikanie chcą ich drastycznego obcięcia.

Na początku lipca pracujący nad budżetem na rok 2024 jeden z podkomitetów Izby Reprezentatów, w której obecnie większość mają Republikanie, zaproponował drastyczne zmniejszenie wydatków na sektor kolejowy. House Appropriations Committee's Transportation Subcommittee, bo o nim mowa, opowiedział się za przyznaniem Amtrakowi ok. 875 mln USD a więc znacząco mniej niż 2,45 mld USD, które firma otrzymała na ten rok i zdecydowanie mniej niż 3,65 USD, o które wnioskowała na rok 2024.

Proponowane cięcia to efekt sporu pomiędzy Republikanami a Demokratami w kwestiach budżetowych. Ci ostatni opowiadają się za zwiększeniem limitu zadłużenia, zaś pierwsi odpowiadają propozycjami daleko idącego cięcia kosztów.

Drakońskie cięcia

– Poziomy finansowania zaproponowane w projekcie Izby Reprezentantów na rok 2024 dla programów kolejowych Amtraka i Federal Railroad Administration zatrzymają rozwój kolei pasażerskiej. Jeśli proponowane kwoty staną się prawem, Amtrak będzie musiał radykalnie ograniczyć lub zawiesić usługi m.in. na korytarzu północno-wschodni. Proponowana kwota, tj. 64% obniżka rocznych środków Amtraka względem roku rozliczeniowego 2023, doprowadziłaby do zlikwidowania ważne połączenia transportowe w Ameryce i negatywnie wpłynęłaby na liczbę miejsca pracy i amerykańską gospodarkę – powiedział dyrektor generalny Amtrak, Stephen Gardner.

Amtrak podkreśla przy tym, że przy prawie zerowym finansowaniu nakładów kapitałowych byłby zmuszony do natychmiastowego ograniczenia niezbędnego prac naprawczych do minimum i odroczenia wielu głównych projektów modernizacyjnych, które były finansowane na mocy Infrastructure Investment and Jobs Act.

– W chwili gdy Amtrak prawie powrócił do skali przewozów sprzed pandemii i jest zajęty generowaniem zwiększonych przychodów, tworzeniem historycznej liczby miejsc pracy i inwestowaniem w amerykańską gospodarkę, proponowane cięcia zaszkodziłyby krajowi i skierowałyby nas w złym kierunku – podkreśla szef amerykańskiego przewoźnika.

Program inwestycyjny Amtrak

Na początku tego roku amerykański przewoźnika zapowiedział rozpoczęcie procesu wymiany taboru obsługującego najdłuższe, transkontynentalne połączenia, w tym: California Zephyr, Crescent, Empire Builder czy Southwest Chief. W grudniu Amtrak rozesłał do producentów RFI (request for information), czyli oficjalne zapytanie badające, jaka jest obecnie dostępna oferta i jakie rozwiązania techniczne będą mogły zostać zaprezentowane.

Ostatnie lata przyniosły znaczne zwiększenie inwestycji taborowych Amtraka. Pod koniec zeszłego roku spółka poinformowała o rozpoczęciu procesu wymiany taboru obsługującego najdłuższe, transkontynentalne połączenia, w tym: California Zephyr, Crescent, Empire Builder czy Southwest Chief.

W grudniu ubiegłego roku zaprezentowane zostały także pierwsze wizualizacje składów Airo, które dostarczy Siemens Mobility. To efekt podpisanej 2 lipca 2021 umowy, w ramach której dostarczone zostaną 73 składy o wartości 3,4 mld USD wraz z pakietem serwisowym, który podnosi łączną wartość zamówienia do 7,3 mld USD.

W kwietniu 2022 zaprezentowane zostało także wnętrze nowych składów Acela budowanych przez Alstom. W 2016 r. Amtrak zamówił 28 składów o wartość niemal 2,5 mld USD.

W marcu poprzedniego roku Amtrak pokazał także pierwsze nowe lokomotywy Charger typu ALC-42 dostarczone przez Siemensa. To zamówienie realizowane na podstawie umowy z 21 grudnia 2018 roku, które obejmuje 75 lokomotyw wraz z opcją na dostawę kolejnych 100 pojazdów (przewoźnik już powiększył zamówienie do 125 jednostek). Wartość podstawowego zamówienia wraz z utrzymaniem to 850 mln USD.

Amtrak Joe

Urzędujący amerykański prezydent od początku lat 70. regularnie korzysta z Amtraka – amerykańskiego kolejowego przewoźnika pasażerskiego. Wszystko zaczęło się w roku 1972, kiedy to Biden dostał się do amerykańskiego senatu, a w wypadku samochodowym zginęła jego żona Neili Hunter oraz córka Naomi. Joe Biden, który wówczas nie miał jeszcze 30 lat, został zaprzysiężony na senatora w szpitalu, gdzie czuwał przy poszkodowanych w wypadku synach. Po tych wydarzeniach postanowił, że pomimo objęcia posady w Waszyngtonie nie będzie się do tego miasta przeprowadzał.

To zaś sprawiło, że przez wiele lat Biden wsiadał każdego ranka do pociągu w rodzinnym Wilmington w Delaware i jechał do Waszyngtonu, aby pod koniec dnia wrócić tą samą trasą. Podróż w jedną stronę zajmowała mu około półtorej godziny – w tym czasie pokonywał nieco mniej niż 170 km. Jak wyliczyły amerykańskie media, „Amtrak Joe” musiał na pokładach pociągów spędzić cztery lata swojego życia i przejechać ponad 3,2 mln km.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Tabor i technika

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Łukasz Malinowski 27 sierpnia 2023

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Pasażer

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Łukasz Malinowski 24 stycznia 2023

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Tabor i technika

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2022

Amtrak wróci na trasę Nowy Orlean – Mobile

Pasażer

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Infrastruktura

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Łukasz Malinowski 18 czerwca 2022

Zobacz również:

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Tabor i technika

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Łukasz Malinowski 27 sierpnia 2023

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Pasażer

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Łukasz Malinowski 24 stycznia 2023

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Tabor i technika

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2022

Amtrak wróci na trasę Nowy Orlean – Mobile

Pasażer

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Infrastruktura

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Łukasz Malinowski 18 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5