Amerykański przewoźnika zapowiedział rozpoczęcie procesu wymiany taboru obsługującego najdłuższe, transkontynentalne, nocne połączenia, w tym: California Zephyr, Crescent, Empire Builder czy Southwest Chief. Zmiany mają objąć także Auto Train, obsługujący trasę na Florydę.
W grudniu Amtrak rozesłał do producentów RFI (reguest for information), czyli oficjalne zapytanie badające, jaka jest obecnie dostępna oferta i jakie rozwiązania techniczne będą mogły zostać zaprezentowane. W zapytaniu amerykański przewoźnik dokładnie opisał zakres usług wykonywanych obecnie przy użyciu wagonów Superliner I i II, Viewliner I i II oraz Amfleet II i zaznaczył, że poszukuje nowych rozwiązań, które mają zdefiniować standard podróży na kolejne dekady.
W tym roku Amtrak zamierza rozpocząć kolejny etap postępowania i otrzymać oferty od producentów. Jak przyznaje sam przewoźnik, zakup nowego tabory nie byłby możliwy, gdyby nie przyjęcie Infrastructure Investment and Jobs Act w 2021 r. Rozwojowi kolei w USA
od samego początku sprzyja obecny prezydent Joe Biden.
Oprócz wspomnianych już najpopularniejszych tras wymiana taboru ma objąć także inne połączenia – łącznie będzie to 14 najdłuższych połączeń nocnych. – Zakup nowych wagonów do obsługi pociągów dalekobieżnych pozwoli Amtrakowi zmodernizować kultowe i kluczowe relacje łączące wiele regionów naszego kraju. Szukamy nowych pociągów, które poprawią bezpieczeństwo, niezawodność, dostępność i wydajność, a jednocześnie będą oferować funkcje, które nasi klienci uważają za najważniejsze dla podróży kolejowych w XXI wieku – powiedział Tony Coscia, prezes zarządu Amtrak. Dodał przy tym, że najstarsze z obecnie używanych wagonów weszły do służby w 1979 r., a ich cykl życia dobiega właśnie końca.
Ostatnie lata przyniosły znaczne zwiększenie inwestycji taborowych Amtraka. W grudniu ubiegłego roku zaprezentowane zostały pierwsze wizualizacje
składów Airo, które dostarczy Siemens Mobility. To efekt podpisanej 2 lipca 2021 umowy, w ramach której dostarczone zostaną 73 składy o wartości 3,4 mld USD wraz z pakietem serwisowym, który podnosi łączną wartość zamówienia do 7,3 mld USD.
W kwietniu 2022 zaprezentowane zostało także wnętrze nowych
składów Acela budowanych przez Alstom. W 2016 r. Amtrak zamówił 28 składów o wartość niemal 2,5 mld USD.
W marcu poprzedniego roku Amtrak pokazał także pierwsze nowe lokomotywy Charger typu ALC-42 dostarczone przez Siemensa. To zamówienie realizowane
na podstawie umowy z 21 grudnia 2018 roku, które obejmuje 75 lokomotyw wraz z opcją na dostawę kolejnych 100 pojazdów (przewoźnik już powiększył zamówienie do 125 jednostek). Wartość podstawowego zamówienia wraz z utrzymaniem to 850 mln USD.