Partnerzy serwisu:
Pasażer

Amtrak wróci na trasę Nowy Orlean – Mobile

Dalej Wstecz
Autor:

simetra

Data publikacji:
26-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Amtrak wróci na trasę Nowy Orlean – Mobile
fot. Amtrak/ Mike Armstrong
Amtrak porozumiał się z przewoźnikami towarowymi i Alabama State Port Authority w sprawie przywrócenia połączeń pasażerskich na trasie między Nowym Orleanem a Mobile, które zawieszono po Huraganie Katrina w 2005 r.

Zawieszenie połączeń na tzw. Gulf Coast Corrrigor nastąpiło po tragicznym w skutkach dla całego amerykańskiego wybrzeża Zatoki Meksykańskiej. Amtrak już od kilku lat walczył o przywrócenie połączeń na tej trasie, ale spotkało się to z bardzo dużym oporem przewoźników towarowych oraz zarządcy port w Mobile.

Podstawowym problemem Amtraka, jest to, że przewoźnik nie posiada własnej infrastruktury kolejowej, która pozostaje w rękach operatorów towarowych. Istotnym wyjątkiem jest tu Northeast Corridor kluczowy dla przewozów pasażerskich na wschodnim wybrzeżu, ale w pozostałej części kraju Amtrak musi dogadywać się z przewoźnikami ładunków. Pociągi uruchamiane przez Amtrak mają teoretycznie pierwszeństwo przed towarowymi, ale ich blokowanie nie stwarza dla operatorów towarowych większego problemu.

Jeszcze w kwietniu spór pomiędzy Amtrakiem a CSX i Norfolk Southern był bardzo gorący. Przewoźnik pasażerski uruchomił nawet w mediach społecznościowych streaming pokazujący, że na linii w Bay Saint Louis nad Zatoką Meksykańską w stanie Mississippi przez większość dnia nic się nie dzieje, a liczba pociągów towarowych nie jest duża. Operator argumentował, że to tylko wycinek infrastruktury kolejowej, ale w końcu przyznał, że na trasie kursuje od 8 do 10 pociągów. Szerzej o tym etapie sporu pisaliśmy w tekście pt. Amtrak walczy z przewoźnikami towarowymi.

Sprawa Nowego Orleanu była na tyle skomplikowana, że w efekcie w maju tego roku zaangażowała się w nią administracja federalna poprzez Surface Transportation Board i Southern Rail Commission. Takiej interwencji, w której zapadły decyzje jednoznacznie korzystne dla przewoźnika pasażerskiego, nie było od niemal trzech dekad. Warto w tym miejscu przypomnieć, że objęcie urzędu prezydenckiego przez Joe Bidena oznaczało znaczne wsparcie dla przewozów kolejowych – w końcu przez lata był on znany jako Amtrak Joe.

Z informacji przekazanych przez przedstawiciela Southern Rail Commission wynika, że porozumienie pozwoli na uruchomienie dwóch par pociągów w dobie oraz pozwoli na cztery zatrzymania na trasie. Pociągi miałyby się poruszać z prędkością ok. 120 km/h, a podróż z Nowego Olreanu do Mogile z przystankami w Pascagoula, Biloxi, Gulfport oraz Bay St. Louis – trwałaby 3h i 23 min. Nie jest jednak do końca jasne, która stacja miałaby być miejscem docelowym w samym Mobile.

Niestety nie zostały ujawnione szczegóły porozumienia – strony przyznały jednak, że opracowanie szczegółów zajmie kilka miesięcy, a w razie braku ostatecznych uzgodnień w czerwcu 2023 zostanie przedstawiony raport w tej sprawie. Powrót na trasę między Mobile a Nowym Orleanem jest więc raczej pewny, ale nie do końca wiadomo, kiedy z połączenia będą mogli skorzystać pasażerowie.

Władze Mobile wyraziła zadowolenie z osiągniętego porozumienia między Alabama State Port Authority oraz CSX i Norfolk Southern oraz podkreśliły, że podobnie jak rządzący Nowym Orleanem wspierali przywrócenie połączeń kolejowych pomiędzy miastami.

Porozumienie osiągnięte w tej sprawie powinno ułatwić uruchamianie nowych połączeń pasażerskich w innych częściach Stanów Zjednoczonych. Amtrak ma w tym zakresie na najbliższe lata bardzo ambitne plany.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Łukasz Malinowski 23 lipca 2023

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Pasażer

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Łukasz Malinowski 24 stycznia 2023

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Tabor i technika

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2022

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Infrastruktura

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Łukasz Malinowski 18 czerwca 2022

Amtrak: Nowa malatura lokomotyw

Tabor i technika

Amtrak: Nowa malatura lokomotyw

Łukasz Malinowski 21 kwietnia 2022

Zobacz również:

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Łukasz Malinowski 23 lipca 2023

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Pasażer

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Łukasz Malinowski 24 stycznia 2023

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Tabor i technika

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2022

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Infrastruktura

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Łukasz Malinowski 18 czerwca 2022

Amtrak: Nowa malatura lokomotyw

Tabor i technika

Amtrak: Nowa malatura lokomotyw

Łukasz Malinowski 21 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5