Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Reuters, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa
Fot. Amtrak
Biały Dom zmusił Stephena Gardnera, szefa Amtraka, do ustąpienia ze stanowiska prezesa po tym, jak prezydent Donald Trump zażądał zmian – podał Reuters. Szef amerykańskiego przewoźnika stwierdził, że ustępuje dla dobra spółki.

Jak podaje agencja Reuters, administracja prezydenta Donalda Trumpa zmusiła do odejścia ze stanowiska prezesa zarządu spółki Stephena Gardnera, który pełnił funkcję przez ponad cztery lata. Reuters powołał się przy tym na źródła zbliżone do sprawy, które poinformowały, że Biały Dom naciskał na taką zmianę. Przedstawiciel Białego Domu potwierdził, że Gardner został poproszony o ustąpienie.

Prezes Amtrak odchodzi

Prezes Amtraka poinformował zaś, że rezygnuje z funkcji szefa amerykańskich kolei pasażerskich, a jako powód podał chęć utrzymania wsparcia administracji Trumpa dla przewoźnika.

– Rezygnuję ze stanowiska CEO, aby zapewnić, że Amtrak nadal będzie się cieszył pełnym zaufaniem i poparciem tej administracji. Jestem niezwykle dumny z tego, co Amtrak osiągnął przez ostatnie 16 lat, zwiększając dostępność kolei pasażerskich w całym kraju. Od moich początków jako stażysta w Amtrak w latach 90. po zakończenie pracy jako CEO – było dla mnie zaszczytem i przywilejem kierować tą wielką amerykańską firmą. Życzę Amtrak dalszych sukcesów. Do zobaczenia na torach – napisał Gardner w oficjalnym oświadczeniu.

Podczas swojej pierwszej kadencji Trump wielokrotnie próbował obciąć finansowanie Amtraka. Rozwojowi kolei sprzyjał za to Joe Biden, który ze względu na swoje liczne podróże pociągami nazywany był swego czasu „Amtrak Joe”.

32,8 mln pasażerów rocznie

W poprzednim roku rozliczeniowym wynosiło ono 2,4 mld USD, zaś w ubiegłym tygodniu Kongres zatwierdził 2,42 mld USD wsparcia na kolejny okres. W ostatnim roku rozliczeniowym (w Amtraku trwa on od października do września) z usług przewoźnika skorzystało ponad 32,8 mln pasażerów, czyli o 15% więcej niż w roku poprzednim, kiedy było ich 28,6 mln. To wynik lepszy niż dotychczasowy historyczny rekord z roku 2019, gdy odnotowano niewiele ponad 32 mln pasażerów.

W ostatnim roku rozliczeniowym, czyli od października 2023 do końca września 2024 r., przychody ze sprzedaży biletów osiągnęły 2,5 mld USD, czyli były o 9% wyższe niż w okresie poprzednim. Całkowite przychody operacyjne osiągnęły poziom 3,6 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 7% w porównaniu do roku poprzedniego. Dzięki temu poprawiły się wyniki przedsiębiorstwa, ale nadal było ona ok. 700 mln USD na minusie.

Elon Musk nie lubi kolei

W ostatnim czasie nad Amtrakiem i jego zarządem zbierały się czarne chmury. Po poprzedniej kadencji Trumpa było wiadomo, że nowa administracja nie będzie sprzyjać kolei, ale tym razem dołączył do niej również Elon Musk, który wcześniej w Kalifornii zwalczał plany budowy kolei dużych prędkości. Jednym z elementów tej walki było m.in. stworzenie Hyperloop jako alternatywy dla tradycyjnego transportu szynowego – ten projekt skończy się jednak niczym.

Na początku marca Elon Musk mówił, że w ramach ograniczania administracji federalnej powinno zostać sprywatyzowane wszystko to, co możliwe. – Uważam, że powinniśmy sprywatyzować na przykład Pocztę i Amtrak… Powinniśmy sprywatyzować wszystko, co tylko możliwe – mówił cytowany przez Reuters Elon Musk.

Amtraka krtykował także nowy sekretarz transportu Sean Duffy, który niedawno stwierdził, że Amtrak musi zająć się problemami bezpieczeństwa na Union Station w Waszyngtonie. „Czas uwolnić nasze narodowe skarby od bezdomności i przestępczości. Pasażerowie i podróżni muszą czuć się bezpiecznie w naszej stolicy” – pisał cytowany przez Reuters Duffy.

Inwestycje Amtrak

Od czasu sprzyjającej kolei administracji Joe Biden’a Amtrakowi udało się uruchomić ważne inwestycje infrastrukturalne o wartości przekraczającej 10 mld dol. Spółka realizuje także inne projekty taborowe. Obecnie w zakładach w Sacramento trwa już produkcja pierwszych z 83 zamówionych składów Siemens Airo. Wartość tego zamówienia to ok. 8 mld USD. Wcześniej zdecydowano o zakupie nowych pociągów Acela, które zostały zaprezentowane po raz pierwszy w 2022 r. Spółka zdecydowała się również na pozyskanie dodatkowych lokomotyw Charger od Siemensa.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Biznes

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Łukasz Malinowski 25 grudnia 2024

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Tabor i technika

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Łukasz Malinowski 21 stycznia 2024

Amtrak: 28,6 mln pasażerów. Gorzej niż przed pandemią

Pasażer

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Infrastruktura

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Łukasz Malinowski 19 listopada 2023

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Tabor i technika

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Łukasz Malinowski 27 sierpnia 2023

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Łukasz Malinowski 23 lipca 2023

Zobacz również:

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Biznes

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Łukasz Malinowski 25 grudnia 2024

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Tabor i technika

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Łukasz Malinowski 21 stycznia 2024

Amtrak: 28,6 mln pasażerów. Gorzej niż przed pandemią

Pasażer

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Infrastruktura

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Łukasz Malinowski 19 listopada 2023

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Tabor i technika

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Łukasz Malinowski 27 sierpnia 2023

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Łukasz Malinowski 23 lipca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5