Amerykański Amtrak zaprezentował wizualizację pociągów Airo. Składy zostaną dostarczone przez Siemensa na podstawie umowy z 2021 roku. Pierwsze z nich zobaczymy na torach w roku 2026 – będą obsługiwały połączenia w wielu regionach USA i co interesujące zobaczymy je w kilku wariantach malowania.
Zmiana administracji rządowej w USA okazała się wielką szansą dla amerykańskiej kolei, która mając za prezydenta
Amtraka Joe oraz zapewnione fundusze w ramach nowej polityki transportowo-klimatycznej, zaczęła inwestować. Najwięcej do zrobienia ma Amtrak, który ogłosił ambitne plany rozbudowy sieci połączeń.
Ogromny kontrakt SiemensaW lipcu 2021 Siemens Mobility podpisał umowę z Amtrakiem, w ramach której zobowiązał się dostarczyć 73 składy o wartości 3,4 mld USD wraz z pakietem serwisowym, który podnosi wartość zamówienia do 7,3 mld USD. Umowa przewiduje także w opcji możliwość zamówienia kolejnych 140 składów. W wariancie maksymalnym Amtrak zakupi więc 213 składów. Będą zastępowały składy złożone z wagonów Amfleet i Metroliner.
Nowe pociągi zostaną skierowane głównie do obsługi tras regionalnych na Korytarzu Północno-Wschodnim (NEC – Northeast Corridor) oraz połączenia między Nowym Jorkiem a Miami/ Tampą (Palmetto). Obsłużą także następujące połączenia: Empire Service, Virginia Services, Keystone Service, Downeaster, Cascades, Maple Leaf, New Haven/Springfield Service, Carolinian, Pennsylvanian, Vermonter, Ethan Allen Express oraz Adirondack. Większość jest dodatkowo finansowana ze środków stanowych, a w przypadku niektórych zobaczymy również tradycyjnie odmienne malowania.
Oferowana przez Siemens na rynku amerykańskim rodzina pojazdów z serii Venture to w uproszczeniu rozwiązanie wywodzące się ze znanych w Europie Viaggio Comfort zastosowanych m.in. w składach Railjet wykorzystywanych przez Koleje Austriackie oraz w ich czeskim odpowiedniku. Chodzi więc o składy wagonowe z lokomotywą i wagonem sterowniczym umożliwiającym pracę w systemie push-pull.
Amtrak zdecydował się na zakup składów w różnych konfiguracjach liczących od 6 do 8 wagonów na pociąg. Prowadzone mają być przez lokomotywy spalinowo-elektryczne typu Charger. 15 lokomotyw będzie pojazdami hybrydowymi wyposażonymi w pakiet baterii – będą to pierwsze tego typu jednostki w Stanach Zjednoczonych. Szerzej na ten temat w tekście pt.
USA: Amtrak zamawia 83 składy. Siemens Mobility z miliardowym kontraktem.
Airo przedstawioneW chwili podpisania kontraktu zarówno Siemens jak i Amtrak nie udostępniły wizualizacji nowych składów. Nowe pociągi ochrzczone mianem Airo ujrzały światło dzienne dopiero w połowie grudnia. Przy okazji Amtrak poinformował, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nich w roku 2026.
– Amerykanie zasługują na nowoczesne, bezpieczne i niezawodne kolejowe przewozy pasażerskie, a wprowadzenie zupełnie nowych składów to duży krok w kierunku odczuwalnej poprawy jakości podróży – powiedział przy tej okazji Amit Bose z federalnego Departamentu Transportu.
– Nasze nowe składy są kluczowym elementem pomagającym Amtrakowi w przekształcaniu podróży kolejowych w Amaryce. Pasażerowie chcą niezawodnych, wygodnych i zrównoważonych pociągów. Nasz zespół w zakładach w Sacramento to 2,5 tys. osób, do których trzeba doliczyć setki dostawców w USA. Wszyscy są dumni z zaangażowania w tworzenie nowej jakości podróży – podkreślał Michael Cahill, prezes Siemens Mobility w USA.
Wizualizacje nowych składów możecie zobaczyć w galerii. Uwagę zwraca zwłaszcza ten przeznaczony do obsługi Cascades – dawno nie widzieliśmy tak fajnego i tradycyjnego malowania.
Amtrak inwestujeWprowadzenie nowych pociągów i wycofanie wagonów Amfleet I to jeden z elementów planu Amtraka, który ma na celu unowocześnienie floty i poprawę komfortu pasażerów. Oprócz nowych lokomotyw i wagonów zaplanowano także
modernizację części floty, a wcześniej zdecydowano o zakupie nowych składów Acela, które
zostały zaprezentowane po raz pierwszy w 2022 r. Spółka zdecydowała się również na pozyskanie dodatkowych
lokomotyw Charger od Siemensa. Prowadzone są także działania w zakresie poprawy infrastruktury oraz uruchamiania nowych połączeń, co wymaga długich i
trudnych negocjacji z przewoźnikami towarowymi.