Amerykański narodowy przewoźnik kolejowy Amtrak zainicjował wielomilionowy i wieloletni projekt, którego celem będzie poprawa obsługi klientów na pokładach pociągów dalekobieżnych obsługujących nocne trasy na terenie całego kraju.
Amtrak rozpoczyna modernizację własnych składów dwupiętrowych „Superliner”, które obsługują głównie trasy środkowo-zachodnie, południowe i zachodnie w USA. Przewoźnik ma zamiar podnieść komfort podróży dzięki nowym siedzeniom, wykładzinom, oświetleniu LED, wymianie stołów i zasłon. Jak podkreśla firma, odświeżone w ten sposób zostaną wszystkie typy wagonów Superliner: wagony z miejscami do siedzenia, wagony sypialne, wagony restauracyjne i turystyczne salonki. Podobnie ulepszone mają być także wagony sypialne „Viewliner I” kursujące do i ze wschodu oraz na południowym wschodzie Stanów. Pierwsze odświeżone wagony zaprezentowano na Chicago Union Station.
Łącznie w ciągu trzech lat odświeżonych ma zostać 450 wagonów za kwotę 28 milionów dolarów. Daje to około 106 mln zł. Pozwoli to przedłużyć żywotność wagonów, które pamiętają jeszcze lata 80. oraz 90. XX wieku. Pierwsze odświeżone wagony mają przewozić podróżnych jeszcze tego lata, a pozostałe trzy typy wagonów Superlinerów będą wprowadzane na trasy od jesieni tego roku.
Wagony znane jako Superliner I powstawały od 1975 do 1981 roku. Pullman-Standard zbudował ich 284 i były to ostatnie wagony wyprodukowane przez tę firmę. Następnie Bombardier Transportation zbudował kolejnych 195, już pod nazwą Superliner II. Dostarczane były od 1991 do 1996 roku. Były próby stworzenia kolejnej wersji wagonu, jednak prototyp nie przeszedł testów bezpieczeństwa. Ostatecznie projekt zaniechano i ostatecznie Siemens Mobility dostarczył 137 jednopoziomowych wagonów Siemens Venture.
Komfort tkwi w szczegółach
Przewoźnik wprowadzi od sierpnia także nowy typ pościeli, poduszek, ręczników i prześcieradeł znany z innej uruchamianej przez Amtrak usługi – Auto Train (z możliwością transportu własnego auta). W każdej kabinie sypialnej zainstalowane zostaną dozowniki balsamem, a pod wszystkimi prysznicami trzybutelkowe dozowniki z szamponem, odżywką do włosów i płynem do mycia ciała. Tym samym wyeliminowane z użytku na pokładach pociągów zostaną jednorazowe butelki.
Na stacji Chicago Union Station Amtrak zaprezentował także najnowszą wyprodukowaną w USA lokomotywę spalinowo-elektryczną o niskiej emisji szkodliwych substancji. Nowy pojazd ma być szybszy i bardziej przyjazny środowisku. Nowe lokomotywy są oznaczone symbolem ALC-42, co ma symbolizować moc tych dalekobieżnych maszyn określaną na 4200 KM. 75 takich jednostek zamówiono w firmie Siemens Mobility w Sacramento w Kalifornii. Kontrakt o wartości ok. 850 mln dolarów ma być realizowany do roku 2024.
Więcej o kontrakcie pisaliśmy tutaj.Amtrak na drodze wzrostowej
Odświeżenie wagonów sypialnych to kolejny krok Amtraku na drodze walki o klientów. – Wyznaczamy nową erę w obsłudze klientów na naszych głównych, historycznych trasach, oferując wygodne i niedrogie miejsca do siedzenia w wagonach i wygodne prywatne pokoje – powiedział Roger Harris, wiceprezes i dyrektor ds. marketingu w Amtrak. – Pięćdziesięciolecie firmy to znaczące inwestycje w dłuższą sieć połączeń, co daje podwaliny do służby przez najbliższe dekady – dodał.
Krajowy przewoźnik połączeń dalekobieżnych Amtrak obsługuje 15 tras i przewiózł 4,5 miliona pasażerów w ciągu 12 miesięcy – licząc od września 2019 r. Pociągi te kursują do legendarnych miejsc, w tym do Nowego Jorku, Waszyngtonu, Los Angeles, Seattle, Nowego Orleanu, San Francisco, Miami, Orlando i Denver. Pociągi Amtrak obsługują również połączenia do kilku parków narodowych.
Jak zachęcić klientów do kolei
Firma podejmuje kolejne kroki aby zachęcić mieszkańców i turystów do wejścia na pokład pociągów. Ostatnio przewoźnik zapowiedział m.in. przywrócenie tradycyjnej kuchni na sześciu trasach w zachodnich Stanach. Posiłki mają być dostępne od 23 czerwca. W związku z ustaniem kolejnej fali koronawirusa, Amtrak na początku czerwca wznowił swoje codzienne kursy na 12 trasach dalekobieżnych, które od ośmiu miesięcy były zawieszone z powodu pandemii.
Kolejną nowością zaprezentowaną w ostatnim czasie przez Amtrak było wprowadzenie elektronicznego biletu USA Rail Pass. Zdaniem przewoźnika, to niedrogi sposób na odbycie podróży po Ameryce, bez względu na liczbę przesiadek. Klienci USA Rail Pass mogą odbyć do dziesięciu przejazdów w okresie 30 dni, aby zobaczyć kraj i zwiedzić zabytki w ponad 500 miejscach do których dociera Amtrak. Karta jest dostępna za 499 dolarów. Natomiast, w ramach programu BidUp, po wypełnieniu formularza na stronie internetowej, klienci mogą liczyć na podniesienie rezerwacji do jednej z klas premium: klasy biznes, lub pierwszej.