Amtrak ogłosił kolejny etap postępowania na wymianę wagonów w pociągach obsługujących najdłuższe połączenia. Firma wystosowała zapytanie ofertowe do producentów zainteresowanych dostarczeniem taboru.
W styczniu poprzedniego roku amerykański przewoźnika ogłosił rozpoczęcie procesu wymiany taboru obsługującego najdłuższe, transkontynentalne, nocne połączenia, w tym: California Zephyr, Crescent, Empire Builder czy Southwest Chief oraz Auto Train obsługujący trasę na Florydę.
Dowiedzieliśmy się wówczas,
że w grudniu 2022 r. do producentów zostało rozesłane RFI (reguest for information), czyli oficjalne zapytanie badające, jaka jest obecnie dostępna oferta i jakie rozwiązania techniczne będą mogły zostać zaprezentowane. W zapytaniu amerykański przewoźnik dokładnie opisał zakres usług wykonywanych obecnie przy użyciu wagonów Superliner I i II, Viewliner I i II oraz Amfleet II i zaznaczył, że poszukuje nowych rozwiązań, które mają zdefiniować standard podróży na kolejne dekady. Najstarsze z obecnie używanych wagonów weszły do służby w 1979 r., a ich cykl życia dobiega właśnie końca.
W styczniu 2024 r. Amtrak powiadomił o wystosowaniu oficjalnego zapytania ofertowego tzw. RFP (Request for Proposals) do producentów taboru kolejowego. Zawarte zostały w nim oczekiwania co do podstawowych elementów technicznych i funkcjonanlości dostępnych dla pasażera. Kolejnym etapem będzie wybór dostawcy i opracowanie ostatecznej specyfikacji wagonów. Wiadomo, że cały proces potrwa jeszcze dość długo – Amtrak chciałby wdrożyć pierwsze nowe wagony na początku lat 30. XXI wieku.
– Zakup nowych wagonów dla naszych pociągów dalekobieżnych to szansa, która pojawia się raz na pokolenie – podkreślał Roger Harris, prezes Amtraka.
W ostatnim czasie Amtrak podjął także decyzje o zakupie 125 lokomotyw ALC-42 od Siemensa. Będą one obsługiwały połączenia długodystansowe. Firma zainwestowała także dodatkowe środki w odświeżenie 449 wagonów, z czego ok. połowa jest już gotowa. Do końca tego roku do użycia mają zostać także wdrożone 63 odstawione dotąd wagony.
– Wystosowanie tego zapytania ofertowego rozpoczyna największe postępowanie na zakup taboru kolejowego od lat 40. XX wieku, kiedy New York Central zwrócił się do trzech producentów o dostarczenie ponad 700 wagonów – powiedział Jim Mathews, prezes Rail Passengers Association.
Liczba pasażerów Amtraka szybko rośnie, ale amerykański kolejowy przewoźnik dalekobieżny ciągle nie osiągnął w roku 2023 wyników sprzed pandemii.
W ostatnim roku obrachunkowym z usług przewoźnika skorzystało 28,6 mln osób.
Od czasu sprzyjającej kolei administracji Joe Biden’a Amtrakowi udało się uruchomić ważne inwestycje infrastrukturalne
o wartości przekraczającej 10 mld dol. Spółka realizuje także inne projekty taborowe. Obecnie w zakładach w
Sacramento trwa już produkcja pierwszych z 83 zamówionych składów Siemens Airo. Wartość tego zamówienia to ok. 8 mld USD. Wcześniej zdecydowano o zakupie nowych pociągów Acela, które
zostały zaprezentowane po raz pierwszy w 2022 r. Spółka zdecydowała się również na pozyskanie
dodatkowych lokomotyw Charger od Siemensa.