Liczba pasażerów Amtraka szybko rośnie, ale amerykański kolejowy przewoźnik dalekobieżny ciągle nie osiągnął w roku 2023 wyników sprzed pandemii. Spółka jest w trakcie dużych inwestycji taborowych oraz infrastrukturalnych i liczy na znaczący wzrost liczby pasażerów w kolejnych latach.
Amtrak podsumował już 2023 rok obrachunkowy (spółka rozlicza się od września do września). Zanotowano wzrost przychodów i zysku oraz znaczący wzrost liczby pasażerów względem roku poprzedniego. Nie udało się jednak jeszcze osiągnąć rekordowych wyników sprzed pandemii.
– Dzięki naszym klientom, którzy niecierpliwie czekali na powrót do podróżowania, frekwencja na pokładach Amtraka rośnie i osiąga kolejne rekordy. Ten powrót był możliwy dzięki zaangażowaniu naszych pracowników i partnerów stanowych, a także ciągłemu wsparciu ze strony administracji prezydenta Bidena i Kongresu – powiedział Stephen Gardner, prezes przewoźnika.
W całym roku 2023 udało się przewieźć ponad 28,6 mln pasażerów, czyli o 24,6 proc. więcej niż w roku poprzednim. Wzrosty ten nie rozkładał się jednak równomiernie. Najszybciej pasażerów przybywało na tzw. NEC, czyli Korytarzu Północno-Wschodnim, po którym poruszają się pociągi łączące takie miasta jak Boston, Waszyngton, Nowy Jork, czy Baltimore. Tu podróżnych było o 31,3% więcej niż przed pandemią, a w końcówce roku wyniki były już lepsze o 8 proc. niż przed COVID.
Liczba pasażerów Amtraka od czasu powołania spółki do życia. Źródło: Opracowanie własne Liczba pasażerów najszybszych pociągów Acela (poruszają się po NEC) wzrosła o 38% względem roku poprzedniego i przekroczyła 3 mln. Rekordowe wyniki zanotowały także poruszające się po tej trasie składy Northeast Regional. Amtrak podkreśla, że w ostatnim rok udało się przywrócić wszystkie zawieszone w czasie pandemii połączenia, a na niektórych trasach zwiększono nawet częstotliwość kursowania pociągów.
Całkowite przychody operacyjne przewoźnika osiągnęły poziom 3,4 mld USD i były wyższe o 20 proc. niż rok wcześniej, a skorygowany zysk operacyjny osiągnął ponad 752 mln USD.
Amtrak. Wymiana pasażerska na stacjach w roku 2022. Źródło: United States Department of Transportation Amtrakowi udało się uruchomić ważne inwestycje infrastrukturalne. Wśród największych projektów jakie zostaną sfinansowane i są prowadzone bezpośrednio przez Amtraka znalazły się takie zadania jak: budowa tunelu Fredericka Douglassa w Baltimore – będzie on liczył 2,25 km długości i zapewni dojazd do stacji Baltimore Penn Station po łagodniejszych łukach (wartość projektu to 4,7 mld USD za prace tunelowe oraz kolejne 108 mln USD na modernizację stacji), modernizacja tunelu East River z 1910 r., który zapewnia wyjazd na wschód z Nowego Jorku (1,26 mld USD) czy budowa nowych mostów nad rzekami Susquehanna (2,08 mld USD).
Amtrak jest także zaangażowany w programy realizowane przez instytucje stanowe. Łączna wartość wszystkich projektów przekracza obecnie 10 mld USD.
– Najlepsze jest jeszcze przed nami! – powiedział przewodniczący rady nadzorczej Amtraku, Tony Coscia. Podkreślił przy tym, że to dopiero prowadzone teraz inwestycje w zakup nowego i modernizacją posiadanego taboru, w połączeniu z poprawą stanu infrastruktury oraz budową nowych odcinków i obiektów inżynierskich pozwolą na pozyskanie wielu nowych pasażerów w nadchodzącej dekadzie.
Obecnie Amtrak realizuje jeden z największych projektów taborowych jakim jest wprowadzenie produkowanych przez Siemens składów Airo. Obecnie w zakładach w Sacramento
trwa już produkcja pierwszych z 83 zamówionych składów. Wartość tego zamówienia to ok. 8 mld USD. Oprócz zamówienia tych składów zaplanowano także
modernizację części floty, a wcześniej zdecydowano o zakupie nowych pociągów Acela, które
zostały zaprezentowane po raz pierwszy w 2022 r. Spółka zdecydowała się również na pozyskanie dodatkowych
lokomotyw Charger od Siemensa.