Amtrak otrzyma 10 mld USD finansowania z Federal Railroad Administration (FRA) na modernizację krytycznej infrastruktury kolejowej na NEC Northeast Corridor (Korytarz Północno-Wschodni), czyli najbardziej obciążonej ruchem trasie w Stanach Zjednoczonych.
Przekazane przez FRA dofinansowanie trafi do Amtraka niemal w ostatniej chwili. Firma od wielu lat apeluje bowiem o środki na inwestycje infrastrukturalne i podkreśla, że jeśli liczba pasażerów korzystających z NEC ma rosnąć, a ruch pociągów ma być nadal możliwy to większość prac trzeba przeprowadzić trzeba w najbliższym czasie. W wielu przypadkach znaczące prace nie były bowiem prowadzone od czasu wybudowania linii.
– Dotacje te pomogą w realizacji planów Amtraka dotyczących modernizacji Korytarza Północno-Wschodniego i odblokowaniu wąskich gardeł na tej najbardziej obciążonej trasie kolei pasażerskiej w Ameryce – powiedział dyrektor generalny Amtraka Stephen Gardner. – Chcę podziękować prezydentowi Bidenowi, sekretarzowi USDOT [Departament Transportu rządu USA – red.] Pete’owi Buttigiegowi i szefowi FRA Amitowi Bose’owi za ich ciągłe wsparcie podczas odbudowy kolejowej infrastruktury krytycznej prowadzonej przez Amtraka i jego lokalnych partnerów – dodał.
– Pod rządami prezydenta Bidena w końcu realizujemy pokoleniowe inwestycje w kolej pasażerską, których Amerykanie oczekiwali od lat, w tym modernizację najbardziej ruchliwego korytarza kolejowego w kraju – zaznaczył sekretarz transportu Pete Buttigieg. Dodał, że planowane inwestycje poprawią komfort i bezpieczeństwo 800 tys. pasażerów korzystających z NEC każdego dnia.
Wśród największych projektów jakie zostaną sfinansowane i są prowadzone przez Amtraka znalazły się takie zadania jak: budowa tunelu Fredericka Douglassa w Baltimore – będzie on liczył 2,25 km długości i zapewni dojazd do stacji Baltimore Penn Station po łagodniejszych łukach (wartość projektu to 4,7 mld USD za prace tunelowe oraz kolejne 108 mln USD na modernizację stacji), modernizacja tunelu East River z 1910 r., który zapewnia wyjazd na wschód z Nowego Jorku (1,26 mld USD), budowę nowych mostów nad rzekami Susquehanna (2,08 mld USD) oraz nad rzeką Connecticut (826 mln USD) oraz siedem mniejszych projektów.
O tym jak zły jest stan niektórych obiektów inżynierskich na NEC najlepiej świadczą słowa prezydenta Joe Bidena, który o obecnie wykorzystywanych tunelach w Baltimore
powiedział: "You wonder how in the hell it's still standing", dodał przy tym, że każda awaria i zamknięcie tuneli na jeden dzień kosztowałoby amerykańską gospodarkę 100 mln USD.
Oprócz tego sfinansowane zostanie także 13 innych projektów, które nie będą nadzorowane bezpośrednio przed Amtraka, ale przez podmioty stanowe, które udostępniają infrastrukturę przewoźnikowi. Wśród nich największym jest modernizacja tuneli pod rzeką Hudson w Nowym Jorku (3,79 mld USD), poprawa dostępu kolejowego do Penn Station (1,64 mld USD) oraz niezwykle interesującą przebudowę mostu nad rzeką Norwalk (465 mld USD).
W tym ostatnim przypadku istniejący most obrotowy w Norwalk liczący 127 lat i każdego dnia pokonywany przez 175 pociągów wożących ok. 125 tys. pasażerów zostanie zastąpiony przez nową konstrukcję – tym razem będzie to most podnoszony. Jak podkreśla zarządzający obiektem Departament Transportu stanu Connecticut most już dawno przekroczył zakładany dla niego czas użytkowania, a niemal każde jego otwarcie może stanowić zagrożenie (ten projekt możecie zobaczyć na zdjęciach).
Nowe inwestycje to element wdrażanych przez znanego ze wspierania sektora kolejowego prezydenta
Joe Bidena. Wcześniej Amtrak pozyskał także dodatkowe środki na inwestycje taborowe, dzięki którym realizuje m.in.
ogromny program wymiany składów dalekobieżnych, które zostaną
dostarczone przez Siemensa. Sytuacja nie jest jednak idealna – w tym samym czasie Republikanie grożą bowiem ograniczeniem dotacji na działalność
przewozową Amtraka.