W Dublinie wystawiono makietę pociągu Alstom X’trapolis dla projektu rozwoju miejscowej kolei DART+. Pociągi, które wyprodukuje fabryka Konstal w Chorzowie mogą być teraz oceniane przez przyszłych pasażerów.
Ogromna umowa ramowa Kolei Irlandzkich z Alstom umożliwia zamówienie do 150 elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych wagonów kolejowych dla sieci DART+ (Dublin Area Rapid Transit), której inauguracja planowana jest w 2025 roku. Celem DART+ jest podwojenie przepustowości i potrojenie poziomu elektryfikacji sieci kolejowej w obszarze metropolitarnym Dublina, dzięki czemu kolej stanie się podstawą zrównoważonego transportu w Irlandii.
Łącznie zamówienia ze strony Kolei Irlandzkich obejmują aktualnie 37 pięciowagonowych (185 członów) pociągów X’trapolis, produkowanych w chorzowskim zakładzie Alstom Konstal. Ostatnio podpisany kontrakt o wartości około 160 mln euro obejmuje
18 akumulatorowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych (BEMU), wraz z 15-letnim okresem wsparcia technicznego i dostawą części zamiennych. Łącznie 31 z zamówionych pociągów to akumulatorowo-elektryczne zespoły trakcyjne (BEMU), a sześć to elektryczne zespoły trakcyjne.
W tym tygodniu w stolicy Irlandii zaprezentowana została pełnoskalowa (1:1) makieta członu pociągu X'trapolis opracowana przez Alstom w ramach ostatniej fazy procesu projektowania. Ocenią ją grupy focusowe złożone z pasażerów i maszynistów, które od początku biorą udział w projekcie. Jak podkreśla zamawiający, najważniejsze elementy nowego pociągu to:
- Priorytet nieograniczonego dostępu, z progami drzwi wyposażonymi w automatycznie chowany stopień
- udogodnienia dla rodzin i rowerzystów, z wydzielonymi strefami rodzinnymi i strefami dla rowerów.
- informacja pasażerska z dużymi wyświetlaczami pokładowymi o wysokiej rozdzielczości, zdolnymi do dostarczania w czasie rzeczywistym aktualizacji, w tym informacji z innych systemów transportu publicznego w sieci Transport for Ireland
- urządzenia do ładowania
- monitoring
- komfortowe indywidualne fotele zaprojektowane po przeprowadzeniu testów w grupach fokusowych klientów.
- ergonomiczny projekt kabiny maszynisty, w którym kluczową rolę odgrywały grupy fokusowe prowadzących pociągi