Znany producent taboru Alstom planuje po raz pierwszy zostać przewoźnikiem w Wielkiej Brytanii i uruchomić własne usługi kolejowe. W tym celu firma nawiązała współpracę z firmą doradczą SLC Rail, aby ubiegać się o obsługę trasy w ramach otwartego dostępu pomiędzy Północną Walią, Shropshire, Midlands a Londynem. Złożony został już wniosek do Urzędu Kolei i Dróg (ORR). Obsługa podróżnych mogłaby wystartować od 2025 roku.
Pasażerska usługa kolejowa na terenie Anglii i Walii ma być realizowana we współpracy Alstomu z firmą doradczą SLC Rail. Jak podkreśla producent taboru, po raz pierwszy zamierza być przewoźnikiem i świadczyć własne usługi kolejowe w Wielkiej Brytanii, które mają być znane jako Kolej Wrexham, Shropshire i Midlands (WSMR). Alstom dodaje przy tym, że obecnie nie istnieją bezpośrednie połączenia, które obsługują Północną Walię, hrabstwo Shropshire, region Midlands i Londyn.
Nowe połączenie z Walii do Londynu
WSMR ma zaoferować pasażerom we Wrexham, Gobowen, Shrewsbury, Walsall i Coleshill bezpośrednie połączenie ze stolicą, a także z Darlaston – po otwarciu nowej stacji. Czas podróży między Shrewsbury a Walsall ma zostać znacząco skrócony w porównaniu z obecną ofertą. – Propozycja Alstomu może zapewnić lepsze połączenia dla mieszkańców w północnej Walii i regionu Midlands, w tym bezpośrednie połączenia do Londynu z Shrewsbury, Telford i Wrexham – przekazał Huw Merriman, minister kolei. – Konkurencja zapewnia pasażerom wybór i podnosi standardy obsługi, dlatego w dalszym ciągu współpracujemy z branżą, aby pomóc w maksymalnym wykorzystaniu kolei w ramach otwartego dostępu – dodał.
Alstom pojedzie taborem Alstomu
Alstom przewiduje, że uruchomienie kolei WSMR może nastąpić już w 2025 roku. Szacuje się, że dostęp do nowej trasy będzie miało ok. 1,5 mln mieszkańców. Liczba ta ma jeszcze wzrosnąć o 16 proc. w ciągu następnej dekady. – Jako wiodący w kraju dostawca taboru kolejowego i usług kolejowych, uważamy, że rozpoczęcie wykorzystania własnej floty w celu bezpośredniej obsługi pasażerów ma sens. Będąc częścią brytyjskiej kolei od dwóch stuleci, jesteśmy podekscytowani wkroczeniem w nową erę jako przewoźnik w ramach otwartego dostępu – powiedział Nick Crossfield, dyrektor Alstomu na Wielką Brytanię i Irlandię.
Alstom w złożonym 14 marca wniosku wskazał na kursowanie pięciu pociągów dziennie w każdym kierunku od poniedziałku do soboty, a w niedziele czterech w obie strony. Na trasie między Wrexham General a London Euston pociągi zatrzymają się w Gobowen, Shrewsbury, Telford Central, Wolverhampton, Darlaston, Walsall, Coleshill Parkway, Nuneaton i Milton Keynes. Dokument trafił do Urzędu ds. Kolei i Dróg (ORR). Szczegóły dotyczące floty do obsługi WSMR mają zostać podane późniejszym terminie.
– Od Walii po Midlands nasze pociągi zapewnią nowe połączenia dla regionów, które do tej pory były pomijane w bezpośrednich ofertach do Londynu. Pasażerowie skorzystają z bardziej konkurencyjnych taryf i nowych technologii upraszczających zakup biletów na nowe usługi. Zachwycenie klienta będzie dla nas priorytetem. Chcemy, aby klienci WSMR doświadczyli nowego wyższego standardu obsługi – dodał Ian Walters, dyrektor SLC Rail.
Z pominięciem Birmingham
W West Midlands pociągi WSMR będą omijać Birmingham – jedną z najbardziej złożonych i zatłoczonych części brytyjskiej sieci kolejowej – gdyż skorzystają z linii Sutton Park, która obecnie jest wykorzystywana wyłącznie do przewozów towarowych. W efekcie powstanie bezpośrednie połączenie między Walsall a Nuneaton, co przełoży się na nowe możliwości podróżowania po West Midlands i North Warwickshire.
Wielka Brytania nie będzie dla Alstomu pierwszym rynkiem, na którym działać będzie jako operator kolejowy. Firma jest chociażby pierwszym i największym prywatnym operatorem kolejowym w Ameryce Północnej. Od 1997 roku Alstom świadczy bowiem usługi m.in. dla Go Transit – największego regionalnego systemu transportu publicznego w Kanadzie i czwartego co do wielkości w Ameryce Północnej. Z systemu korzysta ponad siedem milionów mieszkańców na obszarze ponad 11 tys. km kw.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.