Drugi największy producent pojazdów szynowych na świecie poprawił w ubiegłym roku podatkowym wyniki finansowe. Od kwietnia 2022 do końca marca 2023 r. wzrosła zarówno sprzedaż, jak i zysk operacyjny. Rosnący popyt na pojazdy szynowe i ogólnoświatowe tendencje do dekarbonizacji transportu pozwalają spodziewać się utrzymania tego trendu.
Wartość nowo otrzymanych zamówień wyniosła 20,694 mld euro. Stosunek zamówień nowo złożonych do już zrealizowanych w tym okresie to 1,25, co świadczy o rosnącym popycie. Wzrosła, w porównaniu z poprzednim rokiem, również wartość sprzedaży (do 16,507 mld euro – o 7%), a także skorygowana wartość EBIT (zysk operacyjny przed odliczeniem podatków i odsetek – 852 mln euro, czyli o 11%, przy marży 5,2%). Kwota zysku netto to 292 mln euro.
Swobodne przepływy pieniężne sięgnęły 199 mln euro. Zamówienia oczekujące na realizację są warte 87,387 mld euro. Nieco zwiększyło się zadłużenie netto – z 2,085 (stan na 31 marca ubiegłego roku) do 2,135 mln euro. Biorąc pod uwagę ogólnie dobre wyniki, zarząd grupy Alstom zaproponował wypłacenie akcjonariuszom dywidendy w wysokości 25 eurocentów od udziału. Decyzję w tej sprawie podejmie zwołane na 11 lipca zgromadzenie akcjonariuszy.
Przewodniczący rady nadzorczej i prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge podkreśla znaczenie pozytywnych trendów rynkowych. – Perspektywy wzrostu gospodarczego we wszystkich regionach łączą się ze sprzyjającym otoczeniem politycznym oraz determinacją, by nadać transportowi bardziej „zielony” charakter. Alstom od tego roku wzmacnia się operacyjnie, przyspieszając swoją transformację. Z sukcesem dostosowaliśmy nasz model działania do przeciwności, związanych z łańcuchami dostaw i dostępnością elementów elektronicznych. Jednocześnie pozostajemy wierni naszym ekonomicznym celom średnioterminowym na rok 2025/26 – zaznaczył. Wspomniane cele obejmują zwiększenie w ciągu trzech lat marży skorygowanego EBIT do 8-10%) oraz wolnych przepływów pieniężnych powyżej 80%.
Szefostwo koncernu deklaruje zadowolenie z postępów w realizacji strategii “Alstom in Motion 2025”. Szczególnie duże sukcesy rynkowe odniesiono w Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Azji Centralnej (łącznie 2,2 mld euro) oraz w regionie Azji-Pacyfiku (3 mld euro). Rekordową skalę osiągnęły zamówienia na usługi (6,4 mld euro – 31% wszystkich nowych kontraktów). Zamówienia z Ameryki Północnej i Południowej były warte 2,7 mld euro.
Spośród kontraktów europejskich (łącznie 12,8 mld euro) wymieniono – między innymi – zamówienie na
130 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream dla Badenii-Wirtembergii, na
60 dodatkowych EZT RER NG dla regionu Île-de-France oraz na
15 składów dużych prędkości Avelia Horizon dla SNCF Voyageurs. Na liście nowo pozyskanych zamówień, którymi chwali się Alstom, są także pozycje ze
Szwecji,
Norwegii,
Rumunii,
Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii. Wciąż brakuje natomiast kontraktów z Polski.
Alstom podkreśla zaangażowanie w prace nad innowacjami technicznymi, poprawiającymi zarówno efektywność energetyczną, jak i komfort jazdy dla pasażerów. Nowo opracowane i doskonalone rozwiązania pozwalają zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, ograniczyć hałas, automatyzować prowadzenie pociągów oraz usprawniać prowadzenie ruchu.
Części swojego portfolio producent musiał się jednak pozbyć. W sierpniu 2022 r. zakończono procedury związane z przekazywaniem platform Coradia Polyvalent oraz TALENT3 i zakładu w Reichshoffen koncernowi CAF (był to jeden z warunków, od których spełnienia Komisja Europejska uzależniła zgodę na
przejęcie Bombardier Transportation).