Alstom zawarł umowę ramową ze spółką Northrail na dostawę do 50 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Traxx Universal wraz ze świadczeniem usługi utrzymania przez okres 16 lat. Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę 15 sztuk Traxxów wraz z ośmioletnim utrzymaniem.
Przejęcie spółki Bombardier Transportation przez Alstom, sfinalizowane w styczniu 2021 roku, umożliwiło francuskiej spółce znaczące zwiększenie pozycji na rynku lokomotyw elektrycznych dzięki modułowej platformie czteroosiowych lokomotyw Traxx. W lutym bieżącego roku Alstom poinformował, że w ciągu 20 lat sprzedano aż 2400 Traxxów, które obecne są także na polskich torach, najczęściej w barwach prywatnych przewoźników towarowych, ale również w Kolejach Mazowieckich, gdzie prowadzą piętrowe zestawy push-pull Twindexx.
W czwartek Alstom w komunikacie prasowym podał do wiadomości, że została zawarta umowa ramowa z niemiecką spółką Northrail na dostawę maksymalnie 50 lokomotyw elektrycznych Traxx Universal. Zamówienie podstawowe obejmuje 15 sztuk wraz z ośmioletnim utrzymaniem, natomiast umowa ramowa zakłada możliwość świadczenia usługi utrzymania do 16 lat. Maksymalna wartość kontraktu może zatem wynieść nawet 370 mln euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada aż 1,65 mld zł.
Warto odnotować, że transakcja została sfinansowana przez francuską spółkę RIVE Private Investment, a wspomniany Northrail będzie w jej imieniu swego rodzaju operatorem i formalnym leasingodawcą. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, wracając do gry w branży leasingu lokomotyw. Czekamy na otrzymanie pierwszej lokomotywy w 2025 roku i dalsze rozwijanie naszych relacji z Alstom – mówi Michael Trentzsch, członek zarządu Northrail.
Homologacja w sześciu państwach członkowskich Unii Europejskiej
Wielosystemowe Traxxy mają mieć dopuszczenie do ruchu w Austrii, Belgii, Francji, Luksemburgu, Niemczech i Polsce. Partnerzy w ramach transakcji przewidują leasing lokomotyw zarówno dla przewoźników towarowych, jak i pasażerskich, dlatego zostały one pozyskane w wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 160 km/h. Przewidziano także zabudowę urządzeń pokładowych ATLAS produkcji Alstomu, przeznaczonych do współpracy z ECTS.
Traxxy dla Northrail powstaną w niemieckim zakładzie produkcyjnym Alstomu w mieście Kassel w Hesji. – Traxx to inwestycja w przyszłość. Zważywszy na długoterminową umowę serwisową, Northrail będzie mógł zoptymalizować koszt cyklu życia lokomotyw i liczyć na ich maksymalną dostępność – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Müslüm Yakisan, odpowiedzialny w Alstomie za rynek niemiecki, szwajcarski i austriacki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.