Alstom dostarczy pierwsze pociągi wodorowe do włoskiego regionu Apulia oraz drugie zamówienie pociągów w ramach umowy ramowej z Lombardią
Z końcem grudnia Alstom poinformował o kontrakcie zdobytym od przewoźnika Ferrovie del Sud Est z Apulii. Operująca na południu Włoch firma kupi dwa wodorowe zespoły trakcyjne, które zastąpią starsze zespoły trakcyjne Atribo zbudowane przez Pesę (
do FSE elektryczne zespoły trakcyjne dostarczał także Newag)
Z Włoch dla Włoch– Jesteśmy niezwykle dumni z dostarczenia pierwszych pociągów wodorowych do Apulii. Wiedza Alstomu w zakresie pełnej gamy rozwiązań ekologicznej trakcji pozwala nam w wyjątkowy sposób identyfikować najlepsze rozwiązania dla naszych klientów w zależności od ich konkretnych potrzeb – powiedział Michele Viale, dyrektor zarządzający Alstom we Włoszech.
Wodorowe zespoły trakcyjne Coradia Stream H bazują na jednopokładowej platformie pojazdów regionalnych Coradia Stream. Budowane są we Włoszech, w czterech różnych zakładach producenta. - W pociągu zastosowano kilka dodatkowych innowacji w zakresie konwersji czystej energii, wydajnego systemu dostarczania i magazynowania energii w połączeniu z inteligentnym jej zarządzaniem. Alstom był pierwszym podmiotem kolejowym, który zainwestował w pociągi wodorowe jako alternatywę dla trakcji spalinowej na liniach niezelektryfikowanych – czytamy w informacji prasowej.
Jeszcze więcej wodorowych Coradii do MediolanuW komunikacie Alstom podał, że inny włoski klient na wodorowe Coradie - Ferrovie Nord Milano – zdecydowało się na podpisanie drugiej umowy wykonawczej na kolejne dwa pociągi Coradia Stream H, oprócz sześciu już zamówionych. Umowa ramowa przewiduje możliwość zamówienia nawet 14 jednostek.
Zarówno dla Apulii, jak i dla regionu Mediolanu zbudowane zostaną jednostki z dodatkowymi wagonami pośrednimi, w których znajdzie się wodorowy moduł napędowy. Energia powstaje tam w wyniku połączenia wodoru zmagazynowanego w zbiornikach z tlenem z powietrza zewnętrznego, w wyniku czego powstaje energia bez emisji CO2 do atmosfery. Energia magazynowana jest w wysokowydajnych akumulatorach litowo-jonowych, które podczas przyspieszania uzupełniają ogniwa wodorowe, optymalizując zużycie paliwa. Projekt w ramach programu IPCEI Hy2Tech finansowany jest ze środków Unii Europejskiej – NextGenerationEU.
O pierwszych wodorowych Coradiach na północy Włoch
pisaliśmy na „Rynku Kolejowym” w październiku 2023.