W czwartek przedstawiciele zarządu Urzędu Transportu Dolnej Saksonii (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen , LNVG) oraz grup Alstom i Linde podpisali umowy na dostarczenie 14 pociągów zasilanych ogniwami paliwowymi wraz z 30-letnim utrzymaniem i dostawami wodoru.
LNVG zakupi pociągi
Coradia iLint a następnie wynajmie je przewoźnikowi kolejowemu. Utrzymanie pociągów zasilanych ogniwami paliwowymi będzie realizowane w warsztacie evb w Bremervörde, który zostanie w tym celu rozbudowany. – Od teraz będziemy mieli prawdziwą alternatywę dla pociągów spalinowych w niezelektryfikowanym transporcie szynowym. Wodór i ogniwa paliwowe to idealne połączenie z punktu widzenia ochrony klimatu oraz rewolucji w energetyce i transporcie. Umożliwiają magazynowanie energii oraz bezemisyjny transport szynowy. Finansujemy innowacyjne technologie i mamy zrównoważony wkład w rewolucję energetyczną w sektorze transportu. Jestem zadowolony z tego, że Alstom będzie budować pociągi w Dolnej Saksonii, dalej wzmacniając w ten sposób pozycję swojego zakładu produkcyjnego w Salzgitter - powiedział Minister Transportu landu Olaf Lies.
– Bezemisyjne, wydajne energetycznie i ekonomiczne –składy pociągów z napędem na ogniwa paliwowe to przyjazna dla środowiska alternatywa dla lokomotyw spalinowych. W celu wzmocnienia pozycji zakładu przemysłowego w Dolnej Saksonii chcemy sfinansować projekt LNVG poprzez zainwestowanie około 8,4 miliona euro. Środki te zostaną pozyskane z Narodowego Programu Innowacji w zakresie Wodoru i Technologii Ogniw Paliwowych (NIP 2) – dodał Enak Ferlemann, Sekretarz Stanu ds. parlamentarnych w Federalnym Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.
Do 1000 kilometrów na jednym tankowaniu
W zakładzie w Salzgitter zostanie wybudowanych łącznie 14 pociągów zasilanych ogniwami paliwowymi, które zgodnie z planem mają zacząć przewozić pasażerów pomiędzy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude w grudniu 2021 roku. Pociągi te zastąpią spalinowe zespoły trakcyjne urzędu transportu Elbe-Weser-Verkehrsbetriebe (evb) i ograniczą emisje zanieczyszczeń w codziennej eksploatacji do zera. Pociągi będą zaopatrywane w wodór na stacji paliwowej należącej do grupy Linde. Coradia iLint może przejechać do 1000 kilometrów na jednym tankowaniu i rozwija prędkość 140 km/h.
Menn i Hoffmeister, których urząd transportowy zajmuje się organizacją regionalnego transportu szynowego pomiędzy Morzem Północnym i Górami Harz, wydają rocznie na ten cel blisko 300 milionów euro pochodzących z podatków, który to fakt został podkreślony w trakcie podpisywania umowy: – Istnieją duże szanse, że technologia ogniw paliwowych zacznie w ciągu następnych 10 do 15 lat dominować w Niemczech, a pojazdy spalinowe będą w coraz większym stopniu wypychane z rynku – tak obydwaj przedstawiają przyszłość transportu szynowego.
Zastąpi pociągi spalinowe
Gian Luca Erbacci, starszy wiceprezes grupy Alstom na Europę, powiedział w Wolfsburgu: – Ten dzień to prawdziwy przełom w transporcie szynowym oraz istotny krok naprzód w kierunku czystego systemu transportowego. Po raz pierwszy na świecie napędzany wodorem regionalny pociąg pasażerski zastąpi pociągi spalinowe, generując zero emisji, ale z takimi samymi osiągami co standardowy pociąg regionalny i z autonomią do 1000 km..
Gwarancja pewnego i bezpiecznego źródła energii jest jednym z wymogów udanej eksploatacji pociągów zasilanych ogniwami paliwowymi. Korporacja technologiczna Grupa Linde zapewni zaopatrzenie nowych pociągów zasilanych ogniwami paliwowymi w wodór i w związku z tym wybuduje i będzie obsługiwać w Bremervörde pierwszą stację tankowania wodoru na świecie. Koszty wymaganej inwestycji są szacowane na około 10 milionów euro. Kwota ta zostanie pokryta przez rząd federalny. LNVG wynajmie teren pod stację paliwową od evb i udostępni go spółce Linde AG, która będzie również odpowiedzialna za uzyskanie pozwoleń na eksploatację i budowę. Wytwarzanie wodoru na miejscu metodą elektrolizy i przy wykorzystaniu energii wiatrowej zostanie zaplanowane na późniejszym etapie projektu.