Wiodący producent branży taborowej ma pomysł na nową flotę pociągów, które mogłyby obsługiwać od dawna planowaną linię KDP High Speed 2 w Wielkiej Brytanii. To koncepcja piętrowego pociągu, nawiązującego do znanych rozwiązań z francuskich torów.
Wstępny projekt nowego pociągu dużych prędkości dla Wielkiej Brytanii, opracowany przez firmę Alstom, nawiązuje do zbudowanych na potrzeby francuskiej sieci KDP piętrowych składów TGV Duplex. W każdym z nich ma znaleźć się po dwa moduły mocy. Ma to być znaczący krok naprzód w stosunku do pociągów HS1.
Henrik Anderberg, dyrektor zarządzający Alstomu na Wielką Brytanię i Irlandię, przyznał, że piętrowe pociągi byłyby tylko nieznacznie droższe w budowie. W szybkich, piętrowych pociągach znalazłoby się jednak o 40% więcej miejsca dla podróżnych.
Lukratywne zamówienie
Kontrakt na dostawę pociągów do obsługi linii dużych prędkości High Speed 2 będzie dużym przedsięwzięciem. W tej chwili jego wartość jest szacowana nawet na 7,5 mld funtów. Przetarg zostanie ogłoszony najprawdopodobniej w roku 2019. W ramach projektu zamówione zostaną dwa rodzaje pociągów. Pierwszy to tabor dedykowany tylko liniom dużych prędkości, które będą spełniały międzynarodowe przepisy dotyczące interoperacyjności - tak, by pociągi mogły kursować także po liniach KDP, np. Francji, Niemiec czy Belgii i Holandii. Drugi rodzaj pociągów ma być przystosowany zarówno do kursów po linii HS2, jak i po sieci konwencjonalnej Wielkiej Brytanii.
Piętrowy tabor to propozycja producenta dla pierwszego rodzaju pociągów. Alstom deklaruje jednak, że jest zainteresowany także dostawami pociągów, które pojadą zarówno po trasach KDP, jak i po liniach konwencjonalnych.
Zmieni się brytyjska kolej
Budowa linii HS2 to sztandarowy projekt infrastrukturalny Wielkiej Brytanii. Realizacja pierwszej fazy projektu, wartego ok. 20 mld funtów, zakłada budowę 190 km nowej linii kolejowej z Londynu do Birmingham. Linia miałaby zostać otwarta za co najmniej 10 lat. Przejęłaby wszystkie szybkie połączenia kolejowe z regionem Midlands oraz z Anglią północno-zachodnią. Odcinek “Y” do Leeds i Manchesteru miałby natomiast powstać do roku 2033. Projekt ten zakłada także połączenie infrastruktury KDP z istniejącą siecią. Dzięki temu pasażerowie będą mogli dojechać szybkimi pociągami m. in. do Liverpoolu, Newcastle, Glascow i Edynburga.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.