Nowe zamówienia na całym świecie, wzrost znaczenia na świecie dzięki przejęciu Bombardiera i duży zysk netto – to najważniejsze informacje, którymi chwali się Alstom w raporcie rocznym. Na wyniku finansowym koncernu ciąży jednak niejasna sytuacja związana z rosyjskimi zakładami Transmaszholding, którego Alstom jest mniejszościowym udziałowcem.
Sprawozdanie obejmuje okres od 1 kwietnia 2021 r do 31 marca 2022 r. Koncern pozyskał w tym czasie zamówienia warte łącznie 19,3 mld euro. Sprzedaż wyniosła w tym czasie 15,5 mld euro. Dochód przed opodatkowaniem i potrąceniem odsetek od zobowiązań (EBIT) to 767 mln euro, a zysk netto – 268 mln euro.
Wyniki te nie uwzględniają jednak utraty wartości udziałów koncernu w rosyjskich zakładach Transmaszholding (TMH). Po wybuchu wojny w Ukrainie Alstom wydał
oświadczenie o wycofaniu się z dostaw jakichkolwiek produktów do Rosji, nie pozbył się jednak udziałów w rosyjskiej spółce produkującej tabor na lokalny rynek. Zarząd koncernu nie podjął wciąż decyzji, co zrobi ze swoim 20-procentowym udziałem w TMH. Potencjalne straty z tego powodu mogą wynosić aż 441 mln euro.
Wolne przepływy pieniężne do Alstomu były ujemne – osiągnęły wartość -992 mln euro. Dla drugiej połowy roku wskaźnik był jednak dodatni (469 mln euro). Przez ostatni rok mocno zwiększyła się kwota zobowiązań netto – z 899 mln do 2,085 mld euro. Przedstawiciele koncernu podkreślają jednak dobry poziom płynności finansowej i rosnący kapitał własny oraz wartość majątku. Biorąc pod uwagę całokształt sytuacji, rada dyrektorów zdecydowała o wypłaceniu dywidendy w wysokości 25 eurocentów od każdej posiadanej akcji.
Prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge podkreśla, że osiągnięte wyniki są zgodne z założeniami zarówno pod względem finansowym, jak i operacyjnym. – W roku 2021/2022 otrzymaliśmy silny dopływ nowych zamówień. Jest to świadectwo wzmocnienia naszego potencjału nie tylko w Europie, ale także w Ameryce Łacińskiej, na Tajwanie i w Australii – komentuje. Zwłaszcza w drugiej połowie roku podatkowego stabilizowała się sytuacja związana z poszczególnymi projektami, również tymi przejętymi po Bombardier Transportation. Po początkowych problemach integracja firm – jak twierdzi szef Alstomu – postępuje zgodnie z oczekiwaniami. – Pomimo przeciwności, związanych z makroekonomią i sytuacją geopolityczną, cele naszej grupy na rok 2025 pozostają aktualne – dodaje.