W warszawskim Centrum Serwisowym Pendolino rozpoczęło pracę innowacyjne urządzenie z zakresu predykcyjnego utrzymania pociągów produkcji Alstom. TrainScanner będzie służył do obsługi utrzymaniowej 20 pociągów Pendolino z floty operatora PKP Intercity – poinformował Alstom.
TrainScanner pozwala na predykcyjne utrzymanie pociągów i bieżącą ocenę stanu technicznego taboru. Dzięki cyfrowej analizie danych pozwala wskazać optymalny moment wymiany komponentów. Wdrożony w Warszawie system powstał na bazie bogatych doświadczeń zdobytych przez Alstom w Wielkiej Brytanii, gdzie TrainScanner od lat wykorzystywany jest do serwisowania floty Pendolino w Avanti West Coast. Jako pierwsi
pisaliśmy o tym tutaj.
Utrzymanie predykcyjne w Polsce
– Jesteśmy dumni mogąc zainaugurować pracę TrainScannera w Europie kontynentalnej. To kolejny kamień milowy w kierunku transportu przyszłości. Dzięki zautomatyzowanym rozwiązaniom gromadzącym i analizującym dane możemy stale doskonalić procesy w ramach utrzymania predykcyjnego, co przekłada się na bezpośrednie korzyści dla klientów i pasażerów. Predykcyjna i oparta na analizie stanu technicznego ocena floty pomaga uniknąć przestojów i maksymalizuje dostępność taboru” – powiedział Artur Fryczkowski, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce i na Ukrainie cytowany w komunikacie.
– TrainScanner to przykład, jak może wyglądać przemysł przyszłości już dziś. Cieszę się, pociągi należące do PKP Intercity będą kontrolowane w ten innowacyjny sposób, ponieważ przełoży się to nie tylko na oszczędności, ale przede wszystkim na większą niezawodność naszych składów oraz komfort i bezpieczeństwo pasażerów – podkreśla Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity, narodowego przewoźnika dalekobieżnego, w którego barwach kursuje 20 pociągów Pendolino.
Czym jest TrainScanner?
TrainScanner wykorzystując kamery i lasery 3D umożliwia automatyczną ocenę stanu technicznego i prewencyjne utrzymanie kół, klocków hamulcowych i ślizgów węglowych do pantografów, jak również integralności elementów podwozia i poszycia składu. Dane pozyskane z podsystemów zbierane podczas przejazdu pociągu przez TrainScanner są szczególnie przydatne w przypadku większych lub rozproszonych terytorialnie flot pojazdów oraz w sytuacji, gdy wymagany jest wysoki poziom ich dyspozycyjności. Po automatycznej kontroli dane są przesyłane do platformy Alstom HealthHub, która przy użyciu odpowiednio przygotowanych algorytmów przekształca surowe dane w przydatne informacje, prowadząc do obliczenia wskaźnika kondycji dla każdego sprawdzanego elementu.
TrainsScanner i HealthHub zapewniają znaczące korzyści zarówno w zakresie konserwacji jak i eksploatacji, przyczyniając się do niższego zużycia materiałów i mniejszej liczby wymaganych działań serwisowych, a co za tym idzie – przynoszą istotne oszczędności dla właścicieli i operatorów flot. System ten przyczynia się do wydłużenia interwałów utrzymaniowych, zwiększenia żywotności komponentów oraz zapewnienia większego bezpieczeństwa podczas eksploatacji.